Alenepappatur til Åre

Vi sendte P4s Michael Andreassen og datteren Ida (12) til Åre og ba dem sjekke ut om Sverige kan matche Norge når det kommer til vintersportssteder. Svaret finner du under i Michaels svært morsomme reisebrev.

Tekst og foto: Michael Andreassen sponset innlegg

Jeg har aldri tenkt på Åre som noe annet enn at alpinlegenden Stein Eriksen var med i VM i alpint der en gang. Han gjorde det ganske bra og med tre gull, men det det var i 1954. Og alpinanlegg har vi jo nok av i Norge. Så hvorfor skal vi dra til Åre? Med min 12 år gamle datter som reisefølge tok vi det som et lite ferieeventyr. Det blir liksom litt ekstra stas når vi først skulle fly til Trondheim, og så kjøre bil videre til Sverige. Det blir litt mer feriefølelse av å dra innom Gardermoen, og flyturen til Trøndelag er på under en time. Så vi gledet oss litt ekstra begge to.

Et stopp på Eurocash rett over grensen må til, for en gangs skyld var godteriet dyrere enn i Norge.

Vi har mange flotte anlegg i Norge, men jeg har foreløpig til gode å se et sted som ligner på Åre. Datteren min og jeg fløy fra Gardermoen 09.00 og kjørte leiebil over grensa. Etter en stopp for å handle svinedyrt smågodt til 39 kroner kiloen, var vi fremme etter snaue 3 timer. For å være helt ærlig hadde jeg vært glad nesten uansett hvor vi stoppet da vi var fremme, så jeg kunne slippe unna 12 åringens Spotify listemusikk i bilen, men jeg ble positivt overrasket. Det er en litt stor landsby, og uten at jeg noengang har vært i alpene, er dette vissnok det nærmeste du kommer. Vi måtte kjøre under en av de mange bakkene for å komme ned til leiligheten der vi skulle bo.

Les også: Vinterbyen Östersund

Leiligheten var koselig, med sengeplass til 6, badstu og tørkeskap. Vi hentet skiene våre på skisenteret, fikk ordnet heiskort og kastet oss ut i bakken. Jeg pleier å skryte av at jeg en gang var skikkelig god på ski, og det stemmer selvsagt. Jeg er fortsatt skikkelig god på ski, selv om teknikken fortsatt henger litt igjen i 80-tallet. (se for deg en som prøver å svinge med så samla ben at det ser ut som om han kjører monoski..). Ida var mer opptatt av at vi skulle begynne med den letteste bakken og jobbe oss oppover. Siden jeg er for lat til å lese løypemerking på forhånd, endte vi i en litt bratt VM bakke, men vi kom oss ned.

Vi spiste middag på Dahlbom på torget. Den ligger, som navnet sier, midt på torget i Åre og har utsikt over Renfjället og Åresjön. Det er restauranten til Jonas Dahlbom, årets svenske kokk i 1996 med fjerdeplass fra Bocuse d’ Or 2005, det året vår egen Tom Victor Gausdal tok sølv. Så visse forventingninger hadde vi. Ida til at hun endelig skulle på en skikkelig gourmetrestaurant, jeg til at nå skulle vi spise innmari god mat. Og det var veldig bra, med litt høyt lydnivå. Men sånn blir det når hele familier kommer rett fra bakken for å spise god mat i skitøy, i etterkant ser jeg at jeg kunne droppet blazeren. Vi spiste sesamstekt biff og Bi Bim Bap. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva Bi Bim Bap er, annet enn at det er asiatisk inspirert med kjøtt, at det var skikkelig godt og at prisene er som på Egon i Norge. Jeg synes Egon er alt for dyrt i forhold til hva du får av mat og service, Dahlbom var godt og noe en enkel sjel som meg så absolutt definerer som gourmet. Så bakt eple på mandelbunn og fryst melkesjokolademousse til dessert var helt riktig.

Fantastisk mat på Dahlbom på torget. Vårrull til Ida og forrett til far.

Det var veldig ålreit frokost på lørdagen, luktet deilig nybakte rundstykker på bakeriet Grädda som ligger like ved der vi bodde, jeg fikk med meg en pose med en vanvittig god havregrøt med kanel og et par ekstra croissanter. Kl. 11 møtte vi opp i Bjørnen, det er et område som ligger 3-4 kilometer lenger nord.

Alpinområdet i Åre er enormt, når du kjører hovedveien har du nærmest konstant alpinbakker på venstre side. Ved Carins krog, skulle vi lære å kjøre snowbike. Carins Krog er forresten drevet av Carin, og pappaen hennes var med i alpin VM i 1952. Han gjorde det ikke særlig bra, siden han ble påkjørt første dagen og brakk benet. Men alpinkarrieren hans er godt dokumentert på veggene. (Caféen var koselig, men etter å ikke få sitte på det bordet vi ville, for så å vente i 20 minutter uten at noen spurte om vi ville ha noe å drikke, gadd vi ikke å være der mer).

Snowbike var dødskult!
Du kjører i slalåmutstyr og får fastspent et par miniski på støvlene. Nesten som dudler som vi kalte dem da jeg var liten, men formet som ski og mye mindre. Snowbike er en slags sykkel på snø, med ski istedet for hjul og et sete som på de gamle apache syklene. Det var mye lettere enn vi trodde, og vi kjørte i et par timer sammen med en veldig hyggelig guide. Også for 12 åringen var det greit å ta heis med snowbike, selv om det virket litt skummelt i starten.

Åre Chokladfabrik
Ved riksveien i bunnen av Bjørnen ligger Åre Chokladfabrik. Her har de laget sjokolade i 25 år og er veldig stolte av pralinene sine. Vi hadde tenkt til å spise lunsj først, men siden vi kjørte forbi, stoppet vi. Det burde vi selvsagt ikke ha gjort, for jeg forspiste meg på sinnsykt god sjokolade! Det var en liten gammeldags butikk, med masse forskjellig sjokolade og en helt vanvittig kakao laget på sjokolade de smeltet. Jeg drakk kakao med vaniljesmak mens Ida drakk vanlig kakao. I den grad du kan kalle den vanlig, det var krem nok til en barnebursdag, marshmellows og kakestrø. Jeg klarte å dytte i meg enda noen biter med sjokolade blandet med lakris før jeg vagget meg opp til bilen, klar for badeland. Når man reiser med barn må man alltid være klar for badeland, selv om magen holder på å eksplodere.

Med nok tilbehør

Badeland på Holiday Club var helt ålreit, det vi likte best var sauna avdelingen. Den var noe utenom det vanlige. Det var dampbadstuer med forskjellige lukter. Gode lukter! Badstuer med forskjellige temperaturer, med den finske som den varmeste på 80 grader. Det manglet bare et par røsslige finner som pisket oss med bjørkeris, men vi klarte oss fint uten. De hadde iskulper, den ene kaldere enn den andre, og bak en tung kjøledør var det et rom fylt med is. Litt ubehagelig med en gang å gå barbeint på isen, men det var veldig deilig.

Hyggelig på torget med restauranter og butikker

Vi avsluttet lørdagen på Wersens, som også ligger på det koselige torget i Åre. Her er det ikke mulig å bestille bord, men det fungerer helt fint å vente. De har lagt vekt på råvarer fra Jämtland. Ida, som er veldig glad i fisk, spiste lakserygg til forrett, mens jeg spiste biff tartar. Veldig godt! Så gikk vi for lokalskutt reinsdyr til hovedrett. Idas var litt bedre enn min, men sånn er det alltid. Det andre bestiller er alltid litt mer fristende. Hyggelige servitører som snakket det språket vi er vant til å høre på restaurant, svensk, og veldig god mat. I motsetning til mange norske vintersportsteder har de et helt annet tilbud på matfronten i Åre. jeg var på Hafjell resten av påsken, som kan by på hotellbuffe eller en halvgod pizzarestaurant med dårlig plass. Her finner du den svenske stjernekokken Magnus Nilssons pølsebod, Korvkiosken og restauranten Fäviken som ligger på fjellet utenfor Åre og er kåret til en av verdens beste restauranter med en stjerne i Michelinguiden.

Lokalt knekkebrød på Wersens

Åre er ikke et tradisjonelt vintersportssted som vi er vant til, hvor hovedfokus ligger på å kjøre ski, det er så mye mer, og det liker jeg godt. Det er mange alternativer til aktiviterer. Enten det er snowbike, bo i igloo, dra på badeland eller stikke innom sjokoladefabrikken. Det er caféer og restauranter og til og med muligheter for shopping, selv om det går mest i sportstøy. Absolutt et sted å anbefale for en alenefar som synes det er ganske ålreit å ha noe å velge i av aktiviteter på tur med barn alene.

Sponset innhold: Journalist har fått dekket oppholdet av Visit Sweden.

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no