Backpacking i Thailand

Vi fløy vi med barn i alderen 9 mnd, 3 og 6 år via Istanbul og Bangkok til Krabi. Til tross for en reise på 30 timer, gikk reisen helt smertefritt.

Av Marianne Grødem

Thailand: Koh Lanta, Koh Kradan, Koh Mook
Vi fløy vi med 3 barn i alderen 9 mnd, 3 og 6 år via Istanbul og Bangkok til Krabi. Til tross for en reise på 30 timer fra dør til dør, gikk reisen helt "smertefritt". Mannskapet på Turkish airlines var enestående, og vi slapp unna alle lange køer enten det var ombordstigning eller forbi visumkøen, siden vi hadde barn. På nattflyet fra Istanbul til Bangkok fikk datteren vår på 9 mnd en "krybbe" som hang på veggen foran oss (bonus med ekstra god beinplass!). De to minste sovnet i det flyet tok av, og våknet til frokost neste morgen! Et must på flyplassen er babybjørn til minsten.

Tips til flyreisen:
En bærbar DVD-spiller til hvert av de to eldste barna våre med høretelefoner, evt DS eller lignende, vannflasker, våtservietter og antibac. Vi måtte hente bagasjen vår og checke inn på nytt i Bangkok, og da er det viktig å pakke klart sommerskift på toppen, for på den flyplassen er det varmt! Ca 3 timer er egentlig passe på mellomlandingene. Da blir det tid til skifting, mat og godt med bevegelse før neste etappe. Barna hadde vi forberedt på reisen i god tid og regelen om at ”på flyet er det ikke lov til å gråte eller krangle” funket utmerket! Og ikke minst like viktig er det at foreldrene forholder seg rolige med en god dose tålmodighet.

Lantareiser hentet oss i Krabi og kjørte oss 2 timer med minibuss til Koh Lanta. Be om bilsete, om det er ønskelig. Noen av setene er ok, andre er ”bedre enn ingen ting”. På vei til Koh Lanta kjørte sjåføren rally med høy hastighet og gjerne med 3 biler i bredden, men på vei hjem var sjåføren vi fikk adskillig mer barnevennlig.

Lanta sand spa & resort er et fint og behagelig 4* resort, 10 min fra Saladan. Anbefaler Villa ved bassenget, det er da også i nærheten av restauranten og stranden. Bassengområdet er barnevennlig og med barnebasseng. Et klatrestativ er rett i nærheten. Det er det eneste av barnefaciliteter, men for vår del holder i grunn basseng og strand lenge.

Tips:
Kamera, solfaktor 30-50, evt drakter med solfaktor til barna i alle fall den første uken, små porsjonsbokser med leverpostei, makrell i tomat e.l. til barna som vi tok med til frokosten, myggmiddel, fucidin/basumicin, PC (til å legge over bilder, skype hjem osv - gratis trådløst nettverk til internet de fleste steder). Vi hadde også med redningsvester til barna, fordi vi reiste en del med båt i løpet av ferien. Til minstetulla hadde vi med 1 pakke bleier, resten kjøpte vi der. Babygrøt og middagsglass hadde vi også med, da vi erfaringsmessig visste at grøten der nede er søtere enn hjemme. På alle rom er det vannkoker, og på restaurantene er det bare å spørre om kokt vann til babyen, eller om de kan varme middagsglasset i micro’n. Armringer, strandleker osv får man kjøpt bl.a. i kiosken jeg har beskrevet under. Vi hadde med armringer, det tar ikke stor plass. Ta på langermet genser og bukse kun til flyturen, på denne tiden av året har vi aldri hatt behov for klær som rekker over knær og albuer i syd-Thailand.

Koh Lanta er en barnevennlig og rolig øy med fine strender og flotte solnedganger. I februar ligger temperaturen på rundt 30 grader. Jo nærmere mars man kommer, desto høyere blir luftfuktigheten. Etter vår mening er februar den beste reisemåneden, været er da mest stabilt og luftfuktigheten ok. Men varmt er det jo, så sørg for å få masse væske i de små kroppene, hold dem mest mulig i skyggen og bruk masse god solkrem med høy faktor, solhatt og solbriller. Husk å smøre skuldre, nakke, ører og ansikt ekstra godt når barna bader lenge. Til kvelden var det kjekt med vogner til de to minste, så de kunne sove/sovne mens vi var ute og spiste. Vogn med store hjul er absolutt en fordel når man triller på stranden!

Restaurant-, massasje-, kiosk- og vaskeritips:
Alt på resortet er mye dyrere enn de restaurantene osv som ligger rett ved siden av. På stranden (når man har resortet i ryggen og står på stranden med ansiktet mot vannet) nærmest resorten til høyre får man god massasje som koster 80 kr/time (sønnen vår på 6 år bestilte gjerne 1/2 times kokosnøttoljemassasje som kostet 35 kr). Mye rimeligere enn i spa-avdelingen til hotellet. Til høyre for det igjen ligger Suza Hut, vår favorittrestaurant. En lokal restaurant med fantastisk god mat til en rimelig penge. For de barna som ikke liker thaimat, har de barnemenyer med bl.a. pannekaker og pizza. Til venstre for resortet ligger først ett Padi dykkesenter drevet av en australiener, deretter Mr. Wee - restauranten med den beste pizzaen! Deretter ligger en kiosk som har drikke og snacks til en brøkdel av prisen i minibaren. Der er det også vaskeri, der prisen for å få vasket tøyet er veldig billig. 2 bæreposer med tøy koster vel tilnærmet prisen av vask av en skjorte på resortet... Hvis jeg husker riktig tror jeg 4 smekkfulle bæreposer med klær kostet ca 35 kr å få vasket. Ta med eget vaskemiddel om tøyet krever f.eks. Milo.

Etter 1 uke tok vi fergen til en øy lenger syd som heter Koh Kradan. Fergen tok lang tid, 3-4 timer pga mange stopp underveis for å sette av eller ta med passasjerer underveis. Da øya lå kun noen minutter unna, stoppet fergen ved Emerald cave for at de som var på øyhopping skulle svømme inn der. Det var ikke vi forberedt på, så ventetiden der i båten på 45 minutter var litt langtekkelig. Tips: ta med reiseniste som kjeks e.l. og rikelig med drikke. DVD-spillerne var også her gull verdt!

Seven seas resort Koh Kradan er et nydelig sted. Øya er veldig rolig og stranden har man nærmest for seg selv. Det er et dyrt resort, men langt i fra "stivt". Veldig laid back og behagelig. Kan man unne seg Beachfrontvilla, er de geniale for barnefamilier. Nr. 101 helt perfekt - nærmest bassenget og restauranten. Det er langgrundt og en meget barnevennlig strand med silkemyk sand og krystallklart vann. Veldig spennende for barna å se alle de fine fiskene, sjøstjernene, krepsene og skjellene. Det er et yrende undervannsliv rett ut. Går man til sydspissen er de fargerike fiskene store og korallene flotte bare noen meter ut i vannet. Dykkemaske og snorkel hadde vi med til sønnen vår på 6 år, men vi voksne fikk låne på resortet. Personalet er utrolig koselige og barnekjære.

4 netter her syntes vi var passe lenge før vi tok en longtailbåt til naboøya Koh Mook. Der bodde vi på Sivalai Resort Koh Mook, og ble oppgradert til en stor, ny beachfront villa som var helt super selv med 3 ekstra senger. Sanden der var som potetmel, og stranda utrolig flott. Resortet ligger på en sand-halvøy. Selve resortet er helt greit, men bassengområdet var såpass kjedelig at vi badet der kun en gang. Barna ville heller leke på stranda, bygge sandslott, bade og finne fine skjell. Lite fiskeliv. Etter 3 netter returnerte vi med speedbåt til Koh Lanta, et mye raskere og behageligere alternativ til fergen!

Siste uken var vi igjen på Lanta Sand resort & spa, og fikk slappet av og handlet det vi ønsket å ha med hjem. Til og fra Saladan, der det er best å shoppe, tok vi taxi – enten van eller tuctuc. Begge har plass til barnevogn. En dag leide vi en tuc-tuc og kjørte den selv Koh Lanta på langs. Man kan ri på elefanter midt på øya, men det fikk vi ikke tid til denne gangen.

Vi syntes det var problemfritt å forflytte oss så mange ganger, og vi hadde nok blitt litt rastløse hvis vi skulle blitt på ett resort i 3 uker. Hjemreisen gikk like fint som på veien til. Og, ja, ferien er verdt den lange reisen.

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no
Les også:
Har du vært i Thailand med barn, legg gjerne igjen en anmeldelse her på Reis Med Barn, eller del tips og erfaringer med oss her under: