Det gode, enkle gårdslivet

Reismedbarn for Visit Sweden, blogginnlegg fra Sverige, Østersjøen: Med stadig travlere dager, tidsklemmer og storbystress er bondegårdsferie noe stadig fler faller for. For oss i Reismedbarn, har denne måten å feriere på vært uprøvet. Frem til nå. Da vi fikk muligheten på Gotland, var vi ikke sene om å takke ja.

Tekst og foto: Reismedbarn

Etter en lang fartsfylt dag i Visby, så vi frem til å teste rolig gårdsliv nord på øya. Vi fulgte kystvei 149, tre mil nordover. Det gikk raskt opp for oss at dette var den mindre siviliserte delen av øya. Det var stadig lengre mellom hus, tettsteder, gårdskafeér og lokale loppiser som vi så hyppig hadde passert på sørsiden av Visby.

Les også: Fartsfylt dag på Gotland

Etter to døgn med det ene høydepunktet etter det andre var vi alle enige om at vi kanskje måtte senke forventningene litt i og med at vi hadde et mer primitivt bosted i vente. Ihre Gård var målet.

Ihre gård er en gammel gård, datert helt tilbake til 1700-tallet. Gården som er en familiegård drives økologisk. Der dyrkes det fôr, korn og gress. De har 200 søyer og om våren fødes rundt 300 lam. Forutenom lam, har de også en rekke hester av ulike raser, høner, ender, katter og hunder.

Vi var informert om at nøkkel sto klar til oss i døren på rommet, i og med at vi ankom etter klokken 18 på kvelden.

Vi passerte gården og 100 meter bortenfor finner vi stuene, og vandrehjemmet som skulle huse oss. Idyllisk belligende, bak noe vi her i Norge, kaller en Valdres Skigard, kan vi skimte hytta vår. Nøkkelen står som avtalt i døren. Et enkelt rom, utstyrt med 4 køyesenger, tv, en liten kjøkkenbenk, vask og kokemuligehter. Her "på landet" er det felles toalett og dusj, som lå på baksiden av hyttene. Siden koffertene våre var fullpakket med badehånklær, klær til all slags vær- og formål valgte vi å booke sengetøy og håndklær mot et tillegg i prisen. Men er man på landet, gård, så er man på gård, og da settes man selvsagt i arbeid selv. Sengetøy legges og tas av selv, og når du reiser, vasker du etter deg. Ingen hotellfølelse der altså, men så var det heller ikke meningen.

Les også: Gotland "Nordens St. Tropez"

Det er alltid litt rart å ankomme et nytt sted på kveldstid, man blir litt desorientert av at man ikke har sett landskapet rundt seg. Ved 22.00-tiden ble det raskt stille i leiren, og de fleste gjestene trakk inn på rommene sine. Vi derimot, dynket oss i myggspray, fant frem kart og reisehåndbøker og satte oss ut for å planlegge neste dag. Vi vet fortsatt ikke hvordan det ser ut her!

I redsel for å vekke naboene ble det tidlig kvelden for vår del og, vi krøyp opp i køyesengene våre, spente på hva morgendagen ville bringe.

Det er så utrolig stille og rolig på denne øya, kanskje noe roligere her, det eneste som brøt stillheten var et snork fra naborommet.

Les også: Bo enkelt, men bra på Gotland

Vi våkner tidlig av at hanen galer. Når vi slår opp døren ser vi at noen ting er verdt å vente på. Det er eventyrlig vakkert her.

Vi har forhåndsbestilt frokost så vi rusler i samlet tropp bort til restauranten. Vi passerer et ullspinneri, en turridningsstall, gårdens lokale butikk, en herlig, annerledes morgen enn hva vi er vant med.

Ute på tunet nøt vi en deilig frokost i noen helt ubeskrivelige omgivelser. Vi har falt pladask for gårdslivet!

På tunet er det husker, sandkasse, tråbiler og hengekøyer, tennisbane og svømmebasseng. Hver dag er det ponniridning mellom 13.00 og 16.00. Noen ganger skal det ikke så mye til for å glede små barn, fri lek og disse hengekøyene var nok til å underholde i timevis. Deilig når iPader og andre "brett" er fjernt fra tankene.

Gårdslivet på Gotland er tydelig populært, her kryr det av svensker, nordmenn, tyskere og franskmenn. Herlig eksotisk å høre masse språk, når man "egentlig bare er hos naboen".

Les også: Bondegårdsferie

Hver onsdag kan du være med på lammegrilling på Ihre Gård. Dette er et tilbud for alle, også de som ikke bor på vandrehjemmet. Dette var en opplevelse vi er glade vi ble med på. Vi var over hundre mennesker "til bords" og stemningen var upåklagelig!

Maten var utsøkt, lammekjøttet var saftig og godt, for ikke å snakke om tilbehøret. Her ble vi servert hjemmelaget ratatouille, couscous, poteter, tzatsiki, melonsalat, hjemmebakt brød, hummus og enda mer. NAM! Vær tidlig ute med å booke plass, de har bare et visst antall lam for anledningen.

Hanen som galer god morgen, barn som leker på tunet, grilling av lam som fyller mager til kvelds... Det høres nesten ut som en klisjé, men det gode landsbygdlivet på Gotland innfrir alle forventninger.

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no