Disneyland i Paris

Ukens anmeldelse: Fem barn i alderen 2 til 8 år besøker Disneyland. Absolutt verdt et besøk om man liker Disneys verden.

Skrevet av: Kirsten Lien Andersen

Vi var så heldige at ungenes farmor ble 60 år i romjula, og i den anledning bestemte hun seg for å spandere en tur på barn og barnebarn. Reisemålet ble Disneyland Paris, 16.-19. mars. Vi var 6 voksne og 5 barn i alderen nesten 2 år til 8 år.

REISEN
Ungene gledet seg stort, ikke minst til å fly. Så det var ingen sure miner selv om vi måtte stå opp nesten midt på natta for å rekke morgenflyet fra Rygge til Beauvais. Vi fløy med Ryanair. Flyturen gikk veldig greit. Vi hadde pakket med Nintendo DSi til de to eldste, og iPad med noen filmer til minstemann, så de var fullt sysselsatt. Hjemturen derimot startet dårlig da minstemann fikk for seg at han skulle sitte i eget sete han også, noe han ikke kunne. Resultatet var rasende hylgrining i 10-15 min (skal love dere at det føltes som om det var dobbelt så lenge), før han ga opp og ble den samme blide gutten igjen for resten av turen. Sånt må man regne med når man har en "nesten 2-åring".

Framme på Beauvais flyplass ble vi plukket opp av de som skulle kjøre oss til hotellet. Siden vi var hele 11 personer ble det billigere med privat transport enn med buss, og vi sparte 1 time i reisevei. Tips til andre som skal til Disneyland og som skal bo i nærheten av parken er å fly til Charles de Gaulle som er mye nærmere. Orly flyplass er også nærmere. Bilturen gikk greit, de hadde barneseter og de minste sovne.

MAGIC CIRCUS HOTELL
Vi skulle bo på Magic Circus Hotell. Det viste seg å være et valg som ungene var strålende fornøyd med. "Her kan vi bo for alltid, mamma!" Og det var helt greit hotell. Litt slitt, men fine familierom med køyeseng med fortrekk for ungene, et lite badeanlegg som ungene elsket, og fint uteområde med en lekeplass. Og masse spill, gyngeleker, karuseller, ballbinge, ja kort sagt et paradis for unger! Ok frokost, men ellers var restauranten dyr. Middagsbuffeten var elendig, så det var bedre å ta bussen ut til Disneyland Village ved inngangen til parkene for å spise der. Det går gratis busser fra hotellet til parkene ca. hvert 20. minutt, og turen tar bare 10 minutter. Det er to parker, Disneyland og Walt Disney Studio Park.

DISNEYLAND-PARKEN

Første dagen bestemte vi oss for å ta hele dagen i selve Disneyland-parken. Vi reiste ut til åpningen kl. 10, og ble stående i kø, det tok ca. en halv time for å komme gjennom sikkerhetskontrollen utenfor parken. Ellers var det ikke køer for å komme inn. Billetter hadde vi kjøpt på hotellet. Vel inne fant vi ut at vi skulle splitte lag, litt forskjell på interessene mellom guttene og jentene. Vi hadde studert nettsiden på forhånd og valgt ut de områdene vi mente ville interessere guttene våre, og det hadde vi mye igjen for.

Allerede rett etter åpning ble det lange køer ved mange attraksjoner. Guttene ville skyte laser med Buzz Lightyear fra ToyStory, og der var det 50 min kø da vi kom dit. Men vi plukket med oss Fastpass-billetter, og slapp unna med ca. 20 min kø da vi benyttet dem ca. 1 time senere. Det var kø for alt, og vi fant fort ut at kø under 30 minutter var luksus. Så egentlig var vi veldig glade for at vi ikke hadde gutter som var veldig glade i karuseller, og som er for små for de større attraksjonen som blant annet berg og dalbaner.

Vi tok en båttur som var veldig fin, hvor vi så scener fra Disneyeventyr. Ellers var det mye å se på da vi gikk rundt. Både vi og ungene er glade i Disneys historier, og kjenner dem godt. Og det er viktig for opplevelsen av parken. Guttenes kusiner var nok ikke like godt kjent med Disney, sånn utenom akkurat prinsessene (og det var 60 min ventetid for å få hilse på en prinsesse), og de var lei allerede etter en halv dag i parken. For såpass små barn (5 år) kan det bli kjedelig dersom de ikke kjenner igjen figurene og kjenner til historiene.

Det største høydepunktet, noe man bare MÅ få med seg, var den store paraden kl 17. Lang venting til tross, ansiktsuttrykkene og utropene fra ungene når de så alle de kjente figurene, var helt ubetalelig!

WALT DISNEY STUDIO PARK
Dagen etter dro vi i park nr. 2, Walt Disney Studio Park. På forhånd hadde vi hørt at denne var mest spennende for større barn, men vi er ikke enige der, ungene våre var veldig fornøyde, her traff de det de kjente igjen fra alle Disneyfilmene de har sett.

Siden denne parken er mindre tok vi oss bedre tid og slapp unna hele køen på morgenen. Rett inn uten å vente i det hele tatt. Og bare uttrykket til 5-åringen når han kom inn i en handlegate som var som klippet ut av Biler-filmen var verdt inngangsbilletten. "mamma, Radiator by er på ordentlig! " Og litt unna fant vi Lynet McQeen, Bill og de andre fra Radiator by. Og bil-karusell! Og vidre inn i ToyStory-verdenen, hvor vi kjørte en runde med hunden Slinky. Og ellers så var det nok bare å kikke på alle figurene og alt det fine å se på. Vi kunne hilse på monster fra Monsters Inc, Buzz Lightyear, Minni Mus og diverse andre. Vi tenkte å få med oss et show for de minste barna, men det ble litt lenge å vente for så å få det på engelsk (greit at noen av oss skjønner hva som blir sagt, dårlig med fransk- kunnskaper i familien vår). Men vi fikk med oss en parade her også "Disney stars 'n' Cars". Og så fant vi en oppstilling av biler som var brukt i Disneyfilmer, bilen til Cruella Deville, Herbie, radiobilen fra Toy Story og mange fler. Absolutt verdt et besøk denne parken også. Her er det også flere spennende karuseller for de større barna. Vi avsluttet med litt shopping, mye å velge i der.

NORSKE PRISER
Generelt var det norske priser på mat, men greit utvalg. Det var mulig å finne mat for kresne unger også. Men selv nå i lavsesongen ble det fort kø ved de mest populære stedene, så i høysesongen bør man bestille bord. Men personlig ville jeg aldri dratt dit i høysesongen! Selv nå var det tjukt med folk, så høysesongen må være et sant mareritt med køer og venting.

NESTE GANG ORLANDO
Alt i alt var det en bra tur, men vi kommer neppe til å reise hit igjen, da drar vi heller til "storebror" i Orlando. Men absolutt verdt et besøk om man liker Disneys verden. Er du ikke fan av Disney så finnes det nok mange andre parker jeg heller ville valgt. Jeg kunne forresten tenkt meg å sjekke ut Asterixparken som visstnok ligger bare 3,5 mil unna Disneyland, men det får heller bli neste gang vi reiser til Paris.

NYTTIGE LINKER
Parken: http://www.disneylandparis.se/index.xhtml
Magic Circus Hotell: http://www.vi-hotels.com/magic-circus/
Parkens åpningstider: http://bit.ly/HlDxWt
Interaktivt kart over parken: http://bit.ly/GY8Pyw

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no