• NORGE, Alta, Lofoten

14.03.2012

Sykkeltur i Lofoten

Vi var to familier som tok toget fra Oslo til Bodø, syklene hadde vi sendt med NSB noen dager i forveien. Vi var fire voksene og fire barn på 7 og 9 år.  Det var en ferie vi hadde planlagt lenge.

Det må til for å få en perfekt ferie og passe på at det skjer forskjellige ting under turen. Vi hadde først en overnatting i Bodø før vi tok båten over til Røst. Her bodde vi sammen med noen fugleforskere på et overnattingsted. Vi fikk være med eieren ut på en safari hvor vi fikk se hvor all Lundefuglen hekket... Og vi fisket på vei tilbake, da vi kom på land lagde vi en fiskesuppe som alle var med på å lage.. Dagen etter tok vi båten over ti Værøy hvor vi skulle være noen dager, her benyttet vi dagene med fiske og gå i fjellet. Halvveis over fjellet til en strand møtte vi noen mennesker som fortalte at det lå en strandet hval på stranden... Dette syntes barna hørtes veldig spennende ut, tenk vi skulle få se en hval..  Etter noen dager på Værøy tok vi båten videre ti Å i Lofoten og her begynte endelig sykkelturen vår. Vi hadde lagt opp til dagsettapper på 4-5 timer på sykkelen, vi hadde leid rorbuer hele veien som overnattingsteder noe barna syntes var veldig spennende.. Noen var restaurerte gamle og noen nybygde. Hver ettermiddag da vi kom frem til nye steder var det for barna og utforske fjæra.

På Vestvågøy hvor Leknes er tettstedet er det mange fine turer en kan både gå og sykle til. Du har mange fantastiske hvite sandstrender.. Er barna såpass store at de har lyst å prøve surfebrettet er det utleie av brett og instruktører på Unstad Camping, hvor det også kan overnattes.. Et fantastisk lite tettsted med 8-10 hus.. Videre innover så har du Lofotr som også er verd et besøk, har kan dere se hvordan vikingene bodde før i tiden.. I de senere årene har det kommet noen lengre tunneler innover mot Kabelvåg og Svolvær, så disse strekningene anbefales det å ta bussen.  I Kabelvåg er det også et akvarium som er morsomt for barna.

Vi hadde en fantastisk tur selvom vi i løpet av 2 uker kun så solen en halv time, dette var en ferie hvor vi kom veldig nær naturen. Og som vi har veldig mange gode minner fra.  Vi var åtte sykler i følge og hvor to hadde henger etter m en del bagasje, telt, soveposer etc. På toppen av hengeren hadde vi med oss gitar og sanghefter.