Sol & bad, se Reis med barn sine reisebrev

• SPANIA, Saint miquel

20.07.2015

Ibiza

Vi reiste 2 voksne og 2 barn (4+8 år) fra Norge via Mallorca. Anbefales... Kun 40 minutters flytur med meget rask innsjekking og rimelig reise (2000 tur-retur). Besøkte venner som hadde villa i Saint Miquel og vi feiret både 40-års dag og 8 års dager her på 3 dager. Feiret voksenfest på et eventyrlig vakkert sted som heter Hacienda Na Xamena. En utrolig utsikt og meget spektakulært sted. Man får det ikke vakrere. Særdeles god mat og service. Dette koster, men dersom man skal gjøre noe spesielt en kveld på Ibiza så kan dette være en slik kveld. Barna får hjemmelaget pizza eller pasta noe alle de 8 barna var meget fornøyd med. 8-årsdagen feiret vi på Nikki Beach. Noe utradisjonelt, men dersom man ligger i front ved sjøen så er det helt problemfritt. her er det rikelig med vannsport som bananbåt, jetski, wakeboard eller sjøbading. Svømmebassenget på Nikki beach brukes av fulle russere så...

Kommenter
  • HELLAS, platanias

12.06.2013

kreta

Kreta er den største greske øya og den ligger midt i Middelhavet. Fra Norge tar det ca 4 timer å fly. Det går både rutefly og charterfly fra Norge hit, samt ferje fra andre greske steder dit. Øya har vært heldig og har ikke merket spesielt mye til de økonomiske nedgangstidene på fastlandet.

Det er mye å se og gjøre her, men det begrenser seg litt hva vi orket med to små barn og 30 grader. Vi bodde på nord-vest kysten, mellom Chania og Platanias. En fin beliggenhet for utforsking av øya. Vi skulle kun være i en uke, men valgt likevel bruke to dager med leie bil. Den ene dagen besøkte vi Rethymnon. Vi kjørte inn i byen og fulgte skilting mot beach, og parkerte ca. midt på stranda. Det gikk fint å parkere langs veien, så her er det bare å finne en ledig plass og smyge seg inn.

Jeg er i himmelen!! Stranda er lang, så her er bare å velge og vrake hvor du vil ligge. Det er sand hele...

• AUSTRALIA, Sydney

30.05.2013

Sydney

Storbyen Sydney svarte til forventningene, til tross for kuldesjokket byen ga oss. "Crazy-Weather", kalte inderen på hjørnet været. Det er i grunn en god beskrivelse. Du vet aldri hva du har i vente. Her skifter det fra bikinivær til storm nærmest på sekundet. Det ble derfor dårlig med tanning, men til gjengjeld en god del shopping, trasking og mange gode matopplevelser. I en ny by er det mye kjekt å finne på. Vi har brukt mange timer bare på å
    traske gatelangs og vi forelsket oss i lekeplassen på Darling Harbour som blant annet kan by på et superavansert demningssystem som får pappaen til å ønske at han var 30 år yngre. Der finner man også superkule slynger. Faktisk så kule at man må kjempe mot 60 år gamle japanske turister om å få prøve den. For japanske turister skal prøve alt når de er på ferie. Lekeplasser intet unntak.

Kule butikker har de flere plasser. Sydney er et bra sted...

• AUSTRALIA, Byron Bay

30.05.2013

Fine opplevelser i Australia

En times kjøring sørover fra Currumbin ligger lille, sjarmerende Byron Bay. På vei dit kjører vi ut av Queensland og inn i New South Wales, og må stille klokken en time fram i det vi entrer en annen tidssone.

Hvite strender, og flust av restauranter og butikker. Her er det liv og røre og overnattingssteder på hvert et hjørne. Hit er det fint å ta en søndagstur og slåss om plass på stranden, evt bare beundre den fra avstand. Byens største turistattraksjon er det 111 år gamle fyrtårnet på Cape Byron. Når vi står her befinner vi oss nemlig på det østligste punktet på fastlands-Australia, og slikt står besøkende i kø for å få med seg. Foruten selve fyrtårnet, og en fantastisk utsikt, finner man både kafe og museum på området. -Og hvis man er riktig heldig får man også sett noen av de ville delfinene som liker å svømme rundt i nærområdet

Litt lengre nord og inn i landet, tilbake i...

• SEYCHELLENE, Praslin

09.05.2013

Seychellene... Strender som vaniljesukker!

Takket være en mulighet som plutselig dukket opp, kastet mor seg over mac’en og søkte etter mulige reisemål i vinterferien. Reisemålene begrenset seg, fordi reisen skulle starte innen 2 uker. Paradisreiser var fantastiske – raske med tilbakemeldinger og supre på service! Et nytt drømmereisemål skulle vise seg å bli realisert: Seychellene! Seychellene er en afrikansk øygruppe på 115 øyer som ligger på andre siden av ekvator, nord for Madagaskar. Vi ble anbefalt den nest største øya, Praslin, som er ca 4 km bred og 10 km lang.

Reisen til Seychellene, via Frankfurt og Abu Dhabi gikk veldig fint! Da vi landet i Victoria på Seychellene, måtte vi vente i nesten 4 timer på den lille flyplassen før siste fly-etappe på 15 minutter. Da var det best å være kreativ, så vi slo oss ned på asfalten og bygde LEGO chima, som guttene hadde kjøpt i Frankfurt, og Linea lekte fornøyd med sin nye...

• TANZANIA, Zanzibar

03.04.2013

Å reise og leve med barn i Tanzania

Noen vil vel synes jeg er gal og andre synes jeg lever ut min drøm, men hva skjedde egentlig... Jo, jeg dro på ferie. Året var 2009, landet var Tanzania og der la jeg igjen hjertet mitt da jeg dro tilbake til Norge.

Så kort fortalt, jeg forelsket meg i landet, folket, kulturen og ikke minst sol og sommer.

I dag lever jeg med min kjæreste og vår 10 måneder gamle sønn på Zanzibar.

Manyika er født i Norge. Vi var der i 3 måneder i forbindelse med hans ankomst til verden. Tankene var mange med å reise tilbake med et så skjørt, lite vesen, det er jo mygg her, en kakkerlakk i ny og ne, dodo`s(firfisler),edderkopper på gulvet og ikke minst; veldig varmt!

Ville han trives? Ville han svelge alle edderkoppene på gulvet og svette seg helt ut i vogna? Ja, for vi ville jo at han skulle jo sove i vogn, slik alle barn gjør i Norge, ute i frisk luft!

Ambisjonene og tankene rundt det å få...

• USA, Florida; Fort Myers Beach, Fort Lauderdale

19.12.2012

En måned på reisefot

Florida

Vi tilbragde de siste to ukene i Florida. Her hadde vi leiebil, og hoteller var booket på forhånd. Vi var i hovedsak stasjonert på to steder, Fort Myers Beach og i Fort Lauderdale.

Fort Myers Beach
    Her bodde vi på Pink Shell Beach Resort. Store leiligheter, flott bassengområde og en kritthvit strand gjorde at dette var et drømmested for småbarnsfamilier. Det er mye bra restauranter, men litt store avstander. Leiebil er å anbefale! Hele Florida er lagt opp etter at folk har egen bil, så det er aldri noe problem å parkere.

Her er det også muligheter for fine opplevelser, båtturer, fiske, shopping og andre aktiviteter. Det er heller ikke langt til Miami, Fort Lauderdale, Key West, Orlando, Everglades og Disneyland!

Fort Lauderdale
    Vi bodde på Marriott Hotell, som ligger rett på stranda. Et flott og sentralt hotell! I Fort Lauderdale er det litt mer «liv» enn i Fort...

• HELLAS, Rhodos

19.11.2012

All inclusive por favor?

Familie på fem
    Det var mamma, pappa og tre barn på 7, 9 og 13 år, noe som krever litt ekstra av destinasjonen. Det er ikke alltid at 7-åringer og 13-åringer setter pris på de samme tilbudene, så vi var spente da vi gikk for All inclusive på et av Blue Eyes hotellene til Star Tour

Tidlig ute
    Vi hadde heldigvis vært tidlig ute med å bestille, så allerede i januar var sommerferien planlagt og betalt, når man bestiller så lang tid i forveien fikk vi en uke for alle fem for 29.250 kroner. Det kostet ikke dobbelt så mye med to uker, men cirka 5000 kroner mer. Vi skulle uansett bare være borte i en uke.

Full pakke
    Det er mange grunner til at vi valgte å gå for ”full pakke” nå i sommer. Hovedgrunnen var at vi på en liknende tur året før brukte 20.000 kroner bare på mat. For oss ble regnestykket med å ta alle måltider på hotellet enkelt.

Friheten
    Men det viste seg at dette ikke var...

Kommenter
  • DE FORENTE ARABISKE EMIRATER, Dubai

12.11.2012

Fantastiske Dubai

Familieferie i Dubai.
    Vi besøkte Dubai i slutten av oktober 2012. Vi var tilsammen 6 voksne og 3 barn (7 mnd, 1 år og 3 1/2 år).

Vi bodde en uke på Ramada Plaza Jumeirah Beach Residence Hotel i Dubai Marina. Et flott, og helt nytt hotell rett ovenfor / ved Jumeirah Beach. Vi bodde i en stor leilighet med 3 romslige soverom, to bad, wc, stue og kjøkken (fullt utstyrt). Ekstraseng og barnesenger til barna fikk vi på rommene.

Hotellet har ikke eget strandområde, men man kan enten gå på public beach (her var det ikke parasoll eller solsenger til leie) eller betale for solseng og parasoll på Sheraton (ca 500 meter å gå). Hotellet har et relativt lite bassengområde, her var det godt med skygge på ettermiddagen.

Vi var kjempefornøyd med servicen på hotellet og de var veldig oppmerksomme på barna. Eget lekeområde for barna i frokostsalen:-) og en fin restaurant med nydelig utsikt,...

• BULGARIA, sunny beach

02.11.2012

Sommeren 2012

Vi var 2 søstre med våre barn på 9, 13 og 14 år som var på Sunny Beach i Bulgaria. Ferien vår varte i 2 uker så jeg lurte litt på om kanskje dette ble litt for lenge og kjedelig for barna. Det ble det heldigvis ikke. Vi leide en 3-roms leilighet med ca. 400 m. til stranda og 600 m. fra sentrum. Hotellet hadde eget barnebasseng og voksenbasseng. Leiligheten var romslig å grei med stor veranda. Anbefaler dette hotellet til barnefamilier. Her hadde de biljard i resepsjonen, bordtennis i utearealet og eget minimarked. Ute i byen spilte vi masse minigolf (Mange baner å velge mellom), var på tivoli i sentrum og shoppet masse. Spiste masse god mat som også barna likte. Var på stranden hver dag og ved bassenget om ettermiddagen. Vi var også på badeland en hel dag, der de hadde en liten dyrehage også. Tok også lokalbussen til Nessebar en ettermiddag hvor det var så flott. Hadde er super ferie....