Storby, se Reis med barn sine reisebrev

• Reisebrev
  • 1-10

Sorter etter dato/rating

• SVERIGE, Stockholm

17.08.2014

stockholm, polismuseet

Polismuseet

Vi har varit här flera gånger och jag älskar det verkligen.
    Det finns ju både en riktig polisbil och polismotorcykel där som barnen kan leka med. Å det var inte alls så mycket folk där som jag trodde. Vi åkte dit efter lunch. Annars har de öppet 10-17 varje dag i sommar. 2h är alldeles lagom för att vara där. Sen kan man även pyssla, leka med duplo lego, lyssna på en massa intressant, leka att man är i fängelse mm. Det finns såklart även små mini polis uniformer att leka i, vilket verkligen uppskattas av barnen. Så här får man verkligen ”den riktiga polis känslan” när man leker polis. Utanför finns en jätte rolig ”polis lekpark” som man kan leka i och dessa polis trampbilar kunde man hyra i 20 minuter för 20 spänn, så det gjorde såklart vi! Det var ju faktiskt riktigt häftigt att de gjort riktiga vägar och riktigs vägskyltar så barnen även ska kunna lära sig de riktiga...

• KINA, Shanghai

11.12.2012

Shanghai

Selv turen startet en januardag med supertilbud på bonusbilletter fra SAS som vi ikke kunne motstå. Med flybillettene i boks begynte planleggingen om hva vi skulle foreta oss med to gutter på 7 og 11 i en stor by med 23 millioner mennesker. Vi kontaktet Anne Marit Westerbø i Westerbø Travel som vi tidligere har vært på tur med til Bejing.

Sammen med henne fikk vi ordnet hotell og aktiviteter som var tilpasset både oss og de to gutta som skulle være med. På toppen av det hele hadde vi guide og sjåfør under hele oppholdet.

Vi landet i Shanghai en litt regnfull onsdag formiddag i November. Guiden Yo Yo sto som avtalt og ventet på oss. Vi fikk avlevert all bagasje til sjåføren vår og Yo Yo fulgte med oss på verdens raskeste tog inn til byen. MagLev toget har en max hastighet på 430 kmt og var en opplevelse i seg selv.

Vel framme på togstasjonen ble vi hentet av sjåføren vår og...

• DE FORENTE ARABISKE EMIRATER, Dubai

12.11.2012

Fantastiske Dubai

Familieferie i Dubai.
    Vi besøkte Dubai i slutten av oktober 2012. Vi var tilsammen 6 voksne og 3 barn (7 mnd, 1 år og 3 1/2 år).

Vi bodde en uke på Ramada Plaza Jumeirah Beach Residence Hotel i Dubai Marina. Et flott, og helt nytt hotell rett ovenfor / ved Jumeirah Beach. Vi bodde i en stor leilighet med 3 romslige soverom, to bad, wc, stue og kjøkken (fullt utstyrt). Ekstraseng og barnesenger til barna fikk vi på rommene.

Hotellet har ikke eget strandområde, men man kan enten gå på public beach (her var det ikke parasoll eller solsenger til leie) eller betale for solseng og parasoll på Sheraton (ca 500 meter å gå). Hotellet har et relativt lite bassengområde, her var det godt med skygge på ettermiddagen.

Vi var kjempefornøyd med servicen på hotellet og de var veldig oppmerksomme på barna. Eget lekeområde for barna i frokostsalen:-) og en fin restaurant med nydelig utsikt,...

• ITALIA, Milano

15.10.2012

Mil etter mil rundt Milano

Høstferien 2012 ble tilbragt i deilige Italia. Hjemme var det surt og regntungt, mens i Italia var det som en deilig, mild sommer. Dette var ferien for en liten rundreise, uten de helt store planene.

På Linate flyplass ventet leiebilen på oss. Det er billig og greit å leie bil i Italia. Og - med GPS og god tid, så kommer man seg frem selv midt i bykjernen. Italienerne er kjent for å være hissige på gassen, men det går helt fint om den som kjører holder hodet kaldt - og at kartleseren følger med på alle avstikkerne.

Vi bodde på hotell Le Moran i Cusago, som ligger ca 20 min utenfor Milano. Et firestjerners hotell, som ikke kostet stort. Hotellet er flittig brukt av store fotballklubber, på grunn av de fine områdene rundt. Her er det rolige veier å trille på! Hotellet har romslige rom, og det var ikke noe problem med verken barnerom eller barneseng. (hotellet har til både baby og...

• DANMARK, Nærheten av GRENÅ

14.09.2012

Djurs sommerland

I mange år hadde vi felles tur med 2 -3 hyttefamilier.
    Reisen til Danmark, ved byen Grenå. Leide oss inn privat gjennom ett booking senter. Leide hus som andre familier eide. Glemmer aldri sommerene i Danmark, så koselig, hyggelige mennesker, fin plass, andre omgivelser enn her hjemme. Danmark vil alltid ha en spesiell plass i vårt hjerte. En av plassene vi besøkte var Djurs sommerland. En virkelig fin plass å anbefale. En blanding av karuseller, bademulighet siden de hadde badeland der også, STOR mulighet for foreldre å senke skuldrene også. Det er nå 5 år siden barna var der sist :) Vi skal tilbake. Og vi tar gjerne stena saga på veien dit :))

• TYSKLAND, Kiel

09.08.2012

Cruise med Color Magic

Reiste alene med jentene mine på snart 3 og 8 år på cruise med Color Magic i sommer mellom Oslo og Kiel.
    Jentene storkoste seg fra de gikk på til vi gikk av. Og en mer avslappende ferie for mammaen skal en lete lenge etter!! :)
    Et tips er å bestille utvendig lugar - vindusutsikten er alfa og omega. På seilingen ut fra Oslo var der mange naturopplevelser - bla.a. måker som fløy centimetre fra vinduet vårt, utsikten over Oslo, innkjøringen til Kiel, andre båter langs ruten....
    Captein Kid var populær og showet på ettermiddagen var veldig bra, bra lekerom, herlig med badeland - men litt for lange køer gjorde at vi kun benyttet dette 1 gang i løpet av cruiset. Et tips er å gå ombord i båten i Kiel rundt 1 time før avgang og gå rett opp i badelandet - da er der ingen kø og også før de stenger kl 20 er det lite kø. En kan kun være i badelandet i 1 time pr gang. For oss 3 betalte vi 154...

• STORBRITANNIA, London

24.07.2012

Deilige London med to små

London
    En kort weekend i London med barn, hva skal vi prioritere? Vi har bodd i London før, så vi voksne ønsker å nyte sen deilige atmosfæren og barna ønsker vel garantert lek og moro! Eldtstedatteren vår er nå 4,5 år, hun har vært i London før, men var sa så liten at sightseeing ikke var noe i la vekt på, kanskje det er på tide nå!? Vi legger opp til sightseeing med mye gåing og lite tube. Vi pakker en lett reisetralle til yngstemann på ett år, babybjörn og en piggyback til eldstemann! Vi har en del bøker om London, bla Aschehoug sin bok; " barnas London" så eldstemann var godt forberedt og gledet seg stort til alt hun skulle se med egne øyne! Slottet der dronningen bor, soldatene, verdens største klokke etc! Med Reis Med Barn aitt fine tubekart visste vi akkurat hvilke staajoner som var barnevennlige, men vi hoppet av på Green park og tok sjansen! Tross lange rulletrapper gikk det...

• USA, Los Angeles

06.06.2012

LA med Barn -vil si bil med barn!

Lei en skikkelig liten, billig og ukomfortabel bil hvis dere vil ha litt action.

Strendene i California og LA området er kjempefine, men Stillehavet er kaldt og det er ikke uvanlig med vind fra nordvest fra ca 10 om morgenen til 16-tiden på ettermiddagen. I sommer månedene er det heldigvis fin badetemperatur.

Tips for en perfekt stranddag er å kjøre innom en god klasisk diner for litt mat, Cove Grove som man finner langs PCH i Malibu like ved Zuma har deilig, amerikansk meny.

Zuma er den beste og enkleste stranda å dra til. Der er det mye bedre enn Santa Monica som blir litt mer trafikkert og byaktig. Man finner riktignok et tivoli midt på stranden, men personlig syns jeg Zuma er å foretrekke.

En fin dagstur kan være å kjøre til Long beach for å så ta båten til the Catalina Islands. Det er kult...

Dyreparken i Griffith park er fin, det er den øvrige parken og. Her kan de...

• USA, New York

02.06.2012

Nydelige New York!

Vi valgte å bruke en måned av permisjonen i NY, og fikk tak i en leilighet med sovealkove og god plass til familien på 3 (evt 4). Dette passet oss helt utmerket, vi kunne stå opp når babyen sa fra uten å gå glipp av hotellfrokost, og med eget kjøkken hadde vi frihet til å vi kunne lage mat/koke flasker som vi ville. Samme leilghet er tilgjengelig fra 1 dag og oppover (se airbnb.com for leiligheter). For oss var det viktig med heis eller første etasjes beliggenhet pga vogn, og vi fant en grei liten sak på ground floor i Upper East side. Det viste seg å være helt supert, bare 5 min gange til Central Park og Metro. Ikke alle stopp har heis, så her kan det bli noe vogn-bæring, men ettersom vi er to foreldre går det helt fint å gå opp og ned trappene to ganger til dagen. Vi brukte mest ekspress metro, og gikk stort sett for stopp med heis untatt på 'hjemmestoppet' vårt. For øvrig er det...

• USA, Florida

02.05.2012

Små barn på langtur

Mange gruer seg til å reise på lange turer med små barn,og velger derfor å reise på kortere turer. Vi har reist på mange lange turer helt siden barna var babyer, og har bare gode erfaringer. Vi har vært flere steder i Europa, Singapore og Australia, og flere ganger i USA (Florida). Siden det allerede er mange reisebrev fra Florida her inne, vil jeg ikke skrive så mye om steder å besøke for jeg må si meg enig i de fleste tipsene som er tilgjengelig. Jeg vil dele mine tips til selve reisen; Forberedelser før turen, selve flyturen, jetlag, etc.

Før turen er det viktig å mentalt innstille seg på at det kommer til å bli et døgn eller to med minimalt med søvn. Pass på å hvile/sove mye før turen så ikke du er utslitt allerede på flyplassen (vi jenter er jo kjent for å stresse litt..). Får du noe søvn på flyet så ta dette som en positiv overraskelse og nyyyt det!
    Forbered barna på turen....