Norgesferie, se Reis med barn sine reisebrev

• Reisebrev
  • 1-10

Sorter etter dato/rating

15.08.2014

Dyreparken i Kristiansand

I år var vi i dyreparken i Kristiansand. Dette var stor stas for lillegutt på 2,5 år. Han elsker dyr og vi hadde lenge gledet oss til turen. Onkelen hans på 14 år var også med. Mamma, pappa og onkel syntes det var vel like stas som lillegutt. Det ble en lang og kjekk biltur. Turen gikk fra Bergen, gjennom Stord, til Stavanger og så fra Stavanger til Kristiansand. Vi stoppet på Stord og overnattet hos mormor og morfar, neste dag stoppet vi i Stavanger og overnattet hos oldemor. Da vi endelig etter langt om lenge var fremme i Kristiansand kom vi oss til dyreparken. Vi startet med det samme å gå rundt å se på dyrene. Løvene, apene, giraff, geiter, griser you name it! Mange flotte dyr. Etterpå dro vi i badeland for å kjøle oss ned og det trengte vi alle fire. Lillegutt var kjempesliten og det var godt med avkjøling og is ved bassenget. Vi hadde med det meste av mat hjemmefra og godt var det,...

• NORGE, Hemsedal

03.04.2013

HEMSEDAL 900 moh

Påsken er over på tide med en oppsummering.

Dette kunne egentlig vært gjort med tre beskrivende ord: Sol, fjell, ski.
    Men, litt dypere må vi vel dykke. Vi begynte å planlegge påsken sånn ca rett over jul. Vi ville, skulle, måtte til sol og strand etter det som har vært en alt for lang og alt for kald vinter. Vi skulle til Kapp Verde, vi skulle til Dubai, vi skulle til Tenerife. Vi endte opp i Hemsedal.
    Èn ting er prisene. Fy søren som charteroperatører, flyselskap og hoteller setter opp prisene med en gang det er skoleferie. Vi driver et reisenettsted, men lar oss allikevel sjokkere av prisene som flasher mot deg når man saumfarer nettet etter den perfekte ferien. Vel, prisene til side. Det var rett og slett ikke plasser å oppdrive. Så da begynte vi å sjekke alternativer i fjellet. Prisene er vel ikke bare til å le av her heller, men vi var heldige og fant en...

23.09.2012

Abra Havn!

Abra Havn må bare oppleves!
    Flott sjørøverlandsby,
    dette er midt i blinken for små sjørøvere.
    Ja som en drøm som går i oppfyllelse.

Denne landsbyen er virkelig godt planlagt og gjennomført.
    Fult av små morsomme detaljer over alt.

Her kan du virkelig bo og leve som en ekte sjørøver.
    Vi hadde 2 dager i Abra Havn, i en enkel sjørøverkåk.
    Kjempe fint! soverom,liten stue,bad og tekjøkken og alt i sikkelig sjørøverstil!
    Alle leilighetene hadde liten veranda med bord og stoler.
    Tv og internett tilgang fantes også.

Vi hadde sett bilder av Abra Havn og syntes det så flott ut.
    Men bildene klarte ikke "tale" for den fantastiske atmostfæren som var innenfor Abra Havns port, magisk stemning!

De sier vel at det er 8 minutters gange til selve dyreparken i kristiansand,vi brukte ikke det engang.

Jeg vil og kan trygt anbefale Abra Havn videre.

Hiv og Hoi!

Noen av...

31.07.2012

Heder og ære til dyreparken!

I motsetning til en viss annen park vi besøkte tidligere i år er dyreparken i Kristiansand en fryd! Den er så utrolig flott, barn og voksne storkoste seg og det er vel så viktig at alle er fornøyde når man skal tilbringe en eller to lange dager i en fornøyelselsespark. Selv om parken er mange år nå, bærer den overhode ingen tegn til slitasje. Vet ikke hva de gjør, men ser jaggu ut som om alt oppgraderes og freshes før hver sesong. Det de gjør er hvertfall veldig riktig! Vi valgte selvfølgelig å dra midt i høysesongen, i tillegg hadde vi ventet på godværet og vi var ikke alene. Vi hadde bestilt billetter til inngang, parkering og mat på på nett og så skrevet dem ut. Noe vi sparte noen kroner på og myyyye kø. Første dagen var det veldig lang kø i billettlukene og vi fikk gå rett inn. Hva er ikke det mest slitsomme med barn? Jo kø! Lurt av dyreparken og gjøre dette, se priser her:...

20.06.2012

MiniØya 2012

MiniØya 2012 -søndagen! Ila auto rocker! I tillegg til at de er kule, rocker de opp kjente barnesanger. Alle barna digget og sang høyt med. Dagens høydepunkt må ha vært Pippi. Hvertfall for de to på fire. De så to og en halv forestilling i ett strekk. I tillegg var det lang pause mellom forestillingene hvor barna kunne prate med Pippi & Co. De var heeeelt betatt "stalkers"! Det kom noen krokodilletårer da de pakket sammen og dro for dagen.

Teltene på toppen var stor suksess. Sminking og kostymeprøver hos national teateret. Tegn din egen veske hos Astrup fernley og lag ditt eget instrument!!!

De har tenkt på så og si alt!!! Stelletelt for de som fortsatt har bleiebarn med gratis bleier og produkter. Det eneste vi savnet på området var micro slik at man får varmet middagsglassene. Da vet man hvertfall at neste gang tar vi med ferdig oppvarmet. Maten for oss andre var super, sushi,...

06.06.2012

Leos lekeland

Med Tusenfryd og prisene vel i hu, turde vi likevel å legge turen til Leo’s Lekeland i Grini Næringspark på søndag. Det var lettere overskyet og typisk norsk sommervær, så vi burde ikke fått slikt sjokk vi fikk da vi så alle bilene. Det var parkerte biler så langt øyet kunne se og det var utenfor parkeringsplassen. Men inn skulle vi. Køen var lang og støynivået høyt. ”Dette kommer til å ta tid”, tenkte vi og vips, var det vår tur. Effektive og proffe folk bak kassen. Lekelandet befinner seg i samme lokaler som gamle ”Hoppeloppe land”, men har fått et realt ansiktsløft. Det er stort, rent og viktigst av alt oversiktlig. Etter kun kort tid fikk vi voksne et bord, en kopp kaffe og gratis internett. Barna spant rundt i alle kriker og kroker, sklei, klatret, hoppet og svettet. Høyt og lavt, hit og dit.

Da de etter en time eller to ba om mat, tenkte vi ”å nei!!!” Det var uten grunn....

15.04.2012

Tommel opp for Gabels Hus i Oslo

Helt topp service på Gavels Hus i Oslo. Etter mange mil i bil, booket vi rom for kvelden i siste liten. Ringte to timer før ankomst og spurte om de hadde ledig rom til et par med to små barn. Vi sa vi ville klare oss med et vanlig rom. Da vi sjekket inn fikk vi oss en gledelig nyhet. Vi hadde fått Ringnes suiten! Vi bar to sovende barn inn rett til sengs. Suiten lå i den nyeste fløyen! Stoort rom med King size seng og egen tv/stue del. Digg bad med stort boblebad. Mor og far koste seg med mat fra buffeten som vi tok opp på rommet, mens barna var i drømmeverden! Tipp topp på et flott erverdig hotell på Oslos beste vestkant!!!

• NORGE, Alta, Lofoten

14.03.2012

Sykkeltur i Lofoten

Vi var to familier som tok toget fra Oslo til Bodø, syklene hadde vi sendt med NSB noen dager i forveien. Vi var fire voksene og fire barn på 7 og 9 år.  Det var en ferie vi hadde planlagt lenge.

Det må til for å få en perfekt ferie og passe på at det skjer forskjellige ting under turen. Vi hadde først en overnatting i Bodø før vi tok båten over til Røst. Her bodde vi sammen med noen fugleforskere på et overnattingsted. Vi fikk være med eieren ut på en safari hvor vi fikk se hvor all Lundefuglen hekket... Og vi fisket på vei tilbake, da vi kom på land lagde vi en fiskesuppe som alle var med på å lage.. Dagen etter tok vi båten over ti Værøy hvor vi skulle være noen dager, her benyttet vi dagene med fiske og gå i fjellet. Halvveis over fjellet til en strand møtte vi noen mennesker som fortalte at det lå en strandet hval på stranden... Dette syntes barna hørtes veldig spennende ut, tenk...

19.02.2012

Vinterferie i Oslo

Har du fortsatt ingen planer for vinterferien? Da anbefaler vi en tur til Oslo! Hovedstaden byr på opplevelser for store og små...

FROGNERPARKEN
    Jeg er glad i byen min, jeg er ikke fra Oslo, men har allikevel trykket byen til mitt bryst som ”min hjemby”. Det er ikke alle som vet hva Oslo egentlig kan tilby. Da jeg fikk barn, var jeg sikker på at jeg kom til å flytte ”hjem” til gode, trygge Tønsberg. Heldigvis fant jeg ut at Oslobarn ikke har det verre selv om de bor i bygårder, selv om klassene kanskje er større og trafikken skumlere, de har jo utallige muligheter her i byen vår. Utallige!

Vi starter i Frognerparken, den store, vintervite oasen midt på Oslo Vest, meter på meter med boltreplass, ender som vil ha mat, figurer man kan gi egne historier og liv til og en egen barneborg –Frognerborgen. Er det snø i byen, er det snø i parken og man finner akebakker i alle former og...

• NORGE, Geilo

19.02.2012

Vestlia Resort -barnslig luksus...

Kan barn og luksus nevnes i samme sleng? Å ja!

Oslotrafikk. Trikken som hamrer forbi i møkkete slapsespor, stressede mennesker som haster gjennom gatebildet for å komme seg raskest mulig inn i varmen et sted. Fullstappet buss - tre stopp til, hjemme. Helg.

Fullpakket bil. iPad, iPhone, DS, Mac, PC og dvdspiller, ski på taket, kakao i termosen, leverpostei på matpakken.

Kø. Lang kø. Hissige sjåfører som lengter hjem til verdenscup på ski og en strekk på sofaen. Og så - de som skal på fjellet. Vi er en av de. Køen virker uendelig ut fra hovedstaden. Har alle en hytte på fjellet mon tro? Er det slik det er nå? I stedet for et syskjenbarn på Gjøvik, så har alle en hytte på fjellet? Det kan virke slik, når vi etter en og en halv time er ved Sandvika og på vei mot Hønefoss.

Så er vi ”på tur”. Vi vil egentlig ikke være de foreldrene som ikke har ”sunne” bilvaner.