Ferie i Danmark

Skrevet av: Tuva Kompen

Å feriere med små barn er ikke ferie som vi kjenner det fra singeldagene. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg hviler mer i hverdagen.
Men ferie skal man på og ferie blir det og da er Danmark er supert land å reise til. Det er kort vei fra Norge, litt rimeligere, små avstander mellom byer, småsteder, attraksjoner og flate sykkelveier. Samt et hyggelig folkeslag. Det er umulig å ikke like en gjeng som starter dagen med wienerbrød og en lille en. Gleder meg til neste Danamarkstur med litt større barn. Da tror jeg det begynner å nærme seg litt mer ferie på oss voksne.

Vi begynte tidlig med båt fra Sandefjord til Strømstad. Det gikk som smurt. Vi spiste god frokost, kjøpte litt snacks til turen og før vi hadde kjørt av båten i Strømstad hadde lillesøster sovnet. Det gjorde hun nesten hele veien til Freeport outlet som ligger i Kungsbacka, litt sør for Gøteborg. Der sluttet harmonien. Vi skulle shoppe, leke på lekeland og spise lunsj. Det var et bra sted for alt dette, men når lillesøster bestemmer seg for at hun skal bare leke, mens storesøster IKKE skal leke, og ingen vil spise, da blir ikke stemningen høy. Vi klarte likevel å kaste innpå litt mat, skifte bleie og kjøpe med en kaffe to-go før vi stablet alle inn i bilen. Da ble det film på storesøster, litt pupp på lillesøster samt smokk og soving. Tips til bilturen. Mer info om Freeport finner du her.

Etter ca to timer var vi fremme i Helsingborg. Vi bodde på Clarion Grand Hotel i en suite. Kjekt med egen soveavdeling, så slapp vi å være stille når ungene sov. På hotellet var det lekerom og egen frokostbuffet for barna. Mer info om hotellet finner du her.

Helsingborg er en by jeg kunne tenke meg å se mer av, så forhåpentligvis kommer vi tilbake hit. Det en koselig gamleby, beliggenhet ved vannet er perfekt, mye shopping og masse spisesteder. Gikk forbi et hotell som jeg kunne tenke meg å prøve: Hotel Maria. Det lå koselig til i en bakgate ved Mariakirken og fra tapas restauranten kom det deilige dufter.

Neste morgen var det frokost og testing av lekerom før vi tok fatt på innspurten over Øresund broen.

Etter ca 2 timer kjørte vi inn i Rødvig og da begynte det selvfølgelig å regne. Hytta var ikke klar før om to timer, så da ble det litt tid å slå ihjel. Inne i bilen.
Da vi endelig fikk vi nøkkelen kjørte vi til hytta vi hadde leid. Den var super og jeg kunne godt tenke meg å ta med hele huset hjem. Så den var verdt å vente på.

Rødvig:
Rødvig ligger i Stevns kommune på Sjelland. En søvnig liten fiskelandsby en time sør for København. Her er det flere fine sandstrender, noen steinstrender, en fiskehavn, en stor klint (en bratt fjellvegg ned i havet/på strand) flere spisesteder og to matbutikker. Vi prøvde oss på lunsj på Kaffe Marina og Rødvig fisk. Førstnevnte hadde grei mat, men hadde en fin uteplass skjermet fra veien man kunne spise. De solgte også is. Deilig dansk is med guff, flødebolle og syltetøy…. Nam!

På Rødvik fisk kunne man ta med alt av fisk hjem eller spise der. De lagde blant annet fiskekaker og røkte egen fisk. Vi prøvde fiskeburger, friterte reker, fritert blekksprutringer og fish’n'chips. Alle var fornøyd. Gatene i Rødvig er koselige og det er ikke langt fra utkanten der vi bodde til “sentrum”.

Rødvig

Typisk dansk. Koselig hus, lavendel, strender og selge ting i garasjen. Du tar det du vil og legger igjen penger.

Vi leide hus via Feriepartner. (Hus nr R961). Huset lå ca 700 m fra fin strand med adkomst via en enorm gresslette. Ypperlig å la ungene løpe fritt uten å måtte tenke over biltrafikk.

Til nærmeste butikk var det rundt 2 km, så vi brukte bilen dit. Hver morgen kjøpte vi ferskt brød og wienerbrød.

Til og fra Rødvig går det tog. Det går to tog i timen til Køge, som korresponderer videre med tog til København. Det tok ca 1 time og 20 minutter med togbytte. Flere i reisefølget brukte tog og det fungerte veldig fint.
Ved togstasjonen ligger det også en fin lekeplass samt Rødvig kro. Rødvig kro er et litt finere spisested, så den passer ypperlig til en voksenkveld.

Hvis været er fint er det stranda som gjelder, men om du er like heldig som oss og har dager med sol, skyer og regn kan det være greit med andre aktiviteter også.

Jeg kan anbefale en tur til Køge.

Køge ligger ca 40 min fra Rødvig, nærmere København. Hvis man ønsker seg en bytur, men ikke orker alt mas og kjas i København så er Køge et fint alternativ. Der er det en gågate, et koselig torv og mange fine steder å spise. Det er også mye å shoppe i butikker som feks. Klud, Noa Noa, BR leker, St Tropez, Ilse Jacobsen og Name it.
Køge er faktisk kåret til Danmarks beste handelsby!

Køge

Mer info om Køge her.

Har dere med dere prinser og prinsesser så kan Vallø slott være et sted å tilbringe litt tid.
En dag i København er heller aldri feil. Der er det masse spennende å gjøre.

Tips:

• Vi var innom Dagli’ Brugsen, Super Brugsen og Netto (matbutikker) og utvalget av barnemat var ikke bra. Det kan derfor være en idé og ha med noe selv. Når man er på ferie er det ikke alltid middagen blir spist når det passer for små bebiser.

Ok med bleier, noen Semper og Hipp glass. Ellers lite.

• Er dere flere som leier hus sammen så er det greit med god plass, gjerne et bad til hver familie. Våte håndkler, sand på gulvet og hår i dusjen kan fort bli et irritasjonsmoment. Det er også lurt å bli enige om leggetider, fordeling av rydding/ middagslaging, betaling av mat samt at alle gir hverandre friheten til å gjøre ting på egenhånd.
  • Her er det mye gode ideer til ting å gjøre med barn: Sjov for børn

www.reisemamma.com

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no