Flyskrekk

Flyskrekk

Er du redd for å fly? Slapp av! Du er ikke alene… Det er nemlig mellom 10 og 25% av befolkningen som er redde for nettopp å fly. Selv om dette statistisk sett er den aller tryggeste transportmåten.

Skrevet av: Reismedbarn.no

Kvinner er ofte reddere enn menn og det er og barn som er skrekkslagne når de skal ut å fly. Faktisk er det så stor etterspørsel etter flyskrekkurs for barn at dette nå blir et tilbud. I 2006 ble det foretatt en undersøkelse av USA TODAY og CNN og den viste at 27% av amerikanske voksne var litt engstelige for å få om bord i fly, der 9% gikk under kategorien ”svært redd”.

HVORFOR ER MAN REDD FOR Å FLY?
En fobi er overdreven frykt for et objekt eller en situasjon. Eksponering for objektet eller situasjonen utløser en engstelig reaksjon, som for eksempel, et panikkanfall. Dette kan innebære følelsen av å ikke få puste, besvime, høy puls, følelse av uvirkelighet, prikking i armer og ben, svimmelhet og kvalme. Voksne som lider av en fobi anerkjenner at deres frykt er overdreven og urimelig, men er allikevel ikke i stand til å kontrollere hvordan de reagerer i de gitte situasjonene. Flyskrekk kalles aviafobi. Irrasjonelle tanker om at flyet kan falle ned eller at man ikke kommer seg av er gjeldende hos folk med flyskrekk. Man blir sittende hele turen å ”kjenne” etter, eller høre etter lyder, bevegelser eller andre ting som kan fortelle deg at noe forferdelig er i ferd med å skje. Heldigvis finnes det metoder som kan redusere denne angsten.

Annonsert: Bestill reisen din her.

HVORDAN FUNGERER ET FLY?
Veldig mange med aviafobi frykter at flyet de sitter i skal falle ned. Å lære mer om hvordan fly og teknologien fungerer er en av teknikkene som kan bidra til å gjøre flyturen litt mindre angstfylt; det viktigste for å holde et fly i luften er å sørge for at motoren gjør at flyet har fremdrift samt at vingene er hevet. Akkurat som med en fugls vinger, vil flyets vinger bevege seg gjennom luften. Fly bruker vanligvis en forbrenningsmotor – enten en stempelmotor (med propeller), jetmotor eller turboprop – til å oppnå skyvekraft som driver flyet frem gjennom luften. Luftstrømmen over vingene bevirker en oppdrift som holder flyet oppe. Motoren sørger for at flyet beveger seg fremover. Moderne jetmotorer gjør at fly kan fly høyere, raskere og mer effektivt enn noen gang.

Tips til flyturen!

LYN, TORDEN OG TURBULENS
Dårlig vær og turbulens er andre ting som hyppig blir nevnt når folk forklarer hva de er redde for. Å bli truffet av lynet er høyt oppe på listen. Det er anslått at hvert eneste kommersielle jetfly i tjeneste blir truffet av lyn minst en gang i året, men lyn er sjelden grunnen til at fly styrter. Blir man truffet av lynet, kan det kanskje riste eller smelle litt, men det oppstår sjelden skade på flyet eller på tekniske instrumenter fordi moderne fly er laget av aluminium, som avleder elektrisitet på utmerket måte. Det er og verdt å merke seg at det metrologiske utstyret på et fly vil varsle pilotene i god tid før de nærmer seg en storm, slik at de kan planlegge en rute utenom været. Så om du skulle oppleve at det føles som om du beveger deg gjennom en storm, kan du være trygg på at du fortsatt er langt fra stormens hjerte.

TURBULENS må jo være farlig? Niks. Flyene er bygd for å tåle ekstreme påkjenninger. Kraftig turbulens kan nok føles som å ramle ned ei trapp, fra trinn til trinn med rumpa først, men i virkeligheten er det mer som å kjøre på en humpete vei. Lufta forut er rett og slett litt krøkkete, men for hver lille dump flyet dupper ned i, dyttes det opp igjen på andre sida. De små dumpene i lufta er omtrent like skumle som småhull i en bilvei.

Forberedelser til flyturen!

VINGENE FALLER AV?
Ikke sjans! Vingene på et fly er egentlig én lang vinge som går tvers igjennom flykroppen. Flyet er rett og slett bygd rundt denne vingen, som er så fleksibel at tuppene nærmest kan møtes over taket uten at den brekker.

SKUMLE LYDER ER TEGN PÅ AT NOE ER GALT
Heller sjeldent. Det kommer en hel masse lyder fra et fly i normal bevegelse, og sannsynligheten for at det er en av disse du hører er mildest talt overveldende. Like etter takeoff og rett før landing kan du høre hjulene sige inn og ut. Motoren skifter takt når flyet er i marsjhøyde, og små motorer skuffer platene i vingene hit og dit når pilotene styrer.

Annonse: Bestill flyturen din her.

MOTOREN SVIKTER, DA DØR VI?
Flyet er fullt i stand til å fortsette ferden med bare en motor. Og selv om begge to er nede for telling, kan flyet likevel seile av gårde i mange mil. Et vanlig passasjerfly uten motorkraft blir nok en smule mer klumset enn et vanlig seilfly, men det er fullt mulig å få satt det ned på en flyplass.

Dessuten er sjansen for at begge motorene krasjer forsvinnende liten. Til tross for millioner av avganger i året, går det ofte flere år mellom hver dobbeltsvikt.

Slik blir du kvitt flyskrekken!

 

Kilder: Wikipedia www.forskning.no www.dinside.no www.natgeotv.com

 

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no 


Les også:

Tips fra flyvertinnen
Tips til flyturen
Små barn på lang tur

 

  • Reismedbarn Shop
  • Lek Mer
  • Babyshop
  • Barnas beste reiser!
  • Visit Sweden
  • Supersaver
  • Babystore
  • FAMILIEPARKER I EUROPA
  • room21
  • blue
  • kosthold
  • Pilot
  • room21
  • Reismedbarn Shop