LONDON (med) BABY!

Eller, ikke helt baby da. Men du vet. Yngstemann er alltid litt mer baby enn eldste og man kan nesten ikke tro hvor fort de blir store. Så denne «London, Baby!» Handler om 10-års bursdagsfeiring.

Tekst og foto: Jannecke Weeden

Som reiseglad mamma, må jeg jo innrømme at det var ekstra stas da Caspian ønsket seg en tur i 10-årsgave. Han hadde fått det for seg at han ville et sted de snakket engelsk, og London var hundre prosent eget valg. Oxford street, Topshop, utallige shoppingmuligheter legger seg som en rosa drøm på netthinnen.. Til mamma.. Det er litt vanskelig å se for seg 4 dager i en av verdens shoppingmekkaer uten å shoppe. Men dette er ikke mammas tur. Det er Caspian sin. Så noen dager før avreise begynner vi å tråle google earth, «What to do in London»-lister og spørre rundt hvordan en skikkelig bursdagstur bør gjennomføres.

Vi booker et hotell med fantastisk utsikt mot The Big Ben. Selv en på ti, har fått med seg at dette er verdens mest berømte klokke, og gleder seg til å se den.
Den er pakket inn.
I stillas.
Det var litt nedtur, men om kvelden lyste den gamle, gule klokkeskiven opp gjennom stillaset og ga allikevel et hint om hva som har stått der og vist tiden siden dens første slag i 1859.

Utsikten

Lite gir mer følelsen av å være i London enn Westminister Bridge med landemerker som «house of parliament», «The London Eye» og Park Plaza Westminister ligger midt i smørøyet. Et fint hotell, gangavstand til «alt», eller busstopp rett utenfor. Gode restauranter i hotellet og rundt, fantastisk room service meny. Og verdens, altså verdens hardeste senger. Bare så det er sagt. Vi kan godt anbefale hotellet, men vit at betong føles mykere enn sengene der. (www.parkplaza.com)

Dag én er det London Eye som frister jubilanten mest.
Vi er her i starten av januar. London Eye er stengt. Det føles selvsagt trygt at det brukes en hel uke hvert år for å sørge for at alt er i orden med det enorme hjulet, men det var da fryktelig uflaks at det var akkurat den uken vi var der. Samtidig som Big Ben restaureres, som skjer typ én gang i århundret. Så med lua i hånda må vi finne på noe annet.

Sightseeing

Hamleys!
Lekebutikken som ingen ende tar. Altså, ingen ende tar. Man kan bruke time etter time etter time her inne. Det er nesten ufattelig hvor mange slags leker det finnes. Til alle aldre, alle interesser, alle prisklasser, størrelser og intelligensnivå. Heldigvis var det åpent. Og salg. Lang historie kort. Alle julegavepengene ble lett oppbrukt. Jeg tror jeg mistet oversikten over tidsbruk etter to timer. (www.hamleys.com)

Vi gikk fra hotellet over Westminister Bridge, forbi «The Queens horse guard» og opp til Regent street der gjøglere omtrent drar deg inn i den velkjente lekebutikken. Men selv om han på ti syns det var akkurat litt for langt å gå, var det fint å se alle «turisttingene» på en liten tur. Tilbake til hotellet tok vi taxi, som fornøyd kjørte omvei forbi Buckingham Palace, Downing street og «The Abbey», der de Kongelige gifter seg. Og begraver seg?
Det var rett og slett et billig alternativ til «Hop on, Hop off» -bussene, veldig entusiastisk drosjesjåfør, født og oppvokst i London. Så han kunne sin historie godt.

Shreks adventure
Via instastoryen vår, @reismedbarn fikk vi tips underveis om hva vi burde gjøre. Og en hyggelig dame foreslo at vi sjekket ut Shreks adventure. Caspian elsker Shrek, så vi googlet og styrte for å finne ut hvor vi kunne finne Shrek og vennene hans. Det viste seg at han var 32 meter fra hotellet. Rett ved siden av London Eye ligger London Aquarium, og vegg i vegg finner man Shreks adventures. Et splitter nytt tilbud i byen. Endelig var det en fordel å være på tur utenom sesong. Eventyrene til Shrek er en vandring som varer i ca en time, og med lite folk, kunne vi velge akkurat når på dagen vi ville booke vår tur. Så klokken 11, sto vi klare til å møte karakterene til Dreamworks.

Shreks Adventure

Den 4D bussturen som starter hele greia er verdt hvert pund. Jeg lover. Skuespillere blandet med animasjon og fantastiske kulisser gjør dette til et must for alle barn over 5 år (de under gråt litt underveis). Sjekk ut mer, og kjøp billetter her. Vi anbefaler alltid å kjøpe billetter på forhånd, da slipper man som regel den lengste køen.

Etter Shrek, var det nok en gang opp til bursdagsbarnet å få bestemme. Og som seg hør og bør, ville han kjøre buss med to etasjer! Hvor han ville? Tilbake til Hamleys (emoji med øyne som himler:), men for all del, man ser mye av Londons fantastiske bygg og yrende liv fra andre etasje og første rad på en rød buss.

Etter en tredje runde på Hamleys, ble vi bare sittende på en av bussene forbi hotellet til endestasjonen og endte opp i et boligstrøk langt pokker i vold, hvor vi ble stående å vente på en buss tilbake. Egentlig ganske gøy.
Det er superenkelt med bussbilletter, da det bare er å holde visakortet mot automaten i det du går på bussen. Der man tidligere måtte ha Oyster card eller billetter, trenger man i dag bare sitt eget bankkort. Deilig!

Hamleys

Carnaby street og indisk mat!
Carnaby street er et syn uansett årstid. Det føles nesten litt «Moulin rouge» ut, med farger, belysning og morsomme butikker. De har og den diggeste indiske maten vi har smakt, og min tiåring er ingen trendsetter i matveien, så at han i det hele tatt smakte tok jeg som en seier. Men det skjedde altså på Dishoom Carnaby. En superkul og fresh restaurant, med verdens hyggeligste betjening, rask servering og deilig mat (brusen ble kanskje i overkant spesiell, men vann funker alltid).
Caspian gomlet i seg nystekt nanbrød, ris, masala og salat. Ekstremt godt. Sjekk ut dishoom.com.

Kveldene var vi slitne, og når jubilanten vil hvile på hotellet, så får han det. Da er det deilig å kunne svømme i spaet i kjelleren, eller prøve badebombene vi kjøpte på lekebutikken i badekaret på rommet (det er alltid stas med badekar når man ikke har det hjemme).

Kos på hotellet

Igjen; room service menyen på hotellet var virkelig stor og med god mat. Så burger servert under sølvlokk falt naturlig nok i smak. Å sovne til utsikten til klokken som får deg til å føle London mer enn noe annet var og fint. Hvis jeg skal anbefale å gjøre noe annerledes, så er det å ikke gi for mange alternativer å velge mellom til et barn som skal få «bestemme» på tur. Det er rett og slett for mye for en på ti å ta innover seg alle tilbudene en så stor by har å tilby. Jeg tror det var derfor vi endte opp på Hamleys tre ganger og at han ville tilbake til Shrek de to dagene vi hadde igjen etter vi var der. Det er mange lyder, inntrykk, en litt masete mamma, trafikk og lukter, som sliter ut en liten kropp. Så på storbytur med barn, velg hotell med omhu, de trenger å hvile litt mellom slagene.

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no