Marerittet

Etter å ha tilbrakt siste natt i Thailand i selskap med fly som passerte over hotellet like før de landet, var det en sliten småbarnsfar –og mor, som møtte opp i resepsjonen for å ta hotellbussen til flyplassen sammen med ungene.

Skrevet av: Erling/mamma-mona.blogspot.no

Ett minutt før vi skulle gå i bussen, kastet Ada opp midt i hotellresepsjonen. Siden vi bare hadde betalt 147 kroner for hotellrommet, hadde jeg ikke hjerte til å forlate hotellet uten å rydde opp i åstedet. Fikk en boks med løvtynne bordservietter som er vanlige i Thailand, fra personalet. Dette er en type servietter som blir på størrelse med et knappenålshode når du krøller de sammen. Fant ut at jeg minst måtte ha 600 – 700 servietter for å få tørket opp sølet, så fikk rekvirert litt mer egnet utstyr.

Men vi kom oss til flyplassen etter hvert, og innsjekk gikk helt på skinner. Et lite tilbakesteg kom da Ada kastet opp like før sikkerhetskontrollen, men vi kom oss velberget gjennom til slutt.

Siden vi ikke rakk frokost på hotellet, gikk turen til Burger King for litt usunn kos før vi satt oss på flyet. Ada var i kjempehumør, og hadde stor glede av å samle sammen all pommes fritesen på serveringsbrettet. Men formen var tydeligvis dårligere enn humøret , for uten forvarsel kastet hun opp for tredje gang, delvis på serveringsbrettet og delvis på bordet. Men hun var strålende fornøyd med å få ha pommes fritesen helt alene resten av måltidet.

Nå var vi ikke i tvil, vi konkluderte med at Ada måtte ha omgangssyken. Vi hadde jo tørket opp på bordet, men skjønte at bordet likevel var en smittebombe. Så for å være sikker på at bordet ble vasket etter vi dro, lot vi en svær ketchupflekk være igjen på bordet.

Vel inne i gaten fikk vi vite at flyet var noen minutter ekstra forsinket, i tillegg til den timen vi hadde funnet ut på forhånd. Ble til slutt to og en halv times forsinkelse før vi tok av fra flyplassen. Men i forhold til det vi opplevde på veien til Thailand, ble dette peanøtter.

Turen begynte helt fint. Endelig fikk vi fly Dreamlineren. Fant fort ut at plassene vi hadde reservert i midtraden like bak toalettene hadde god benplass, noe også andre passasjerer satt stor pris på. For var det opptatt på toalettene på høyre siden, ble rekken hvor vi satt en snarvei for å komme til venstre siden, og motsatt. I begynnelsen var jeg høflig og flyttet på beina hver gang noen skulle bruke snarveien. Men etter de ti første hadde passert, fant jeg ut at det ble litt slitsomt, og lot beina være hvor de var. Etter hvert ble det såpass irriterende at jeg satt ut fysiske hindringer i form av ryggsekk, sko og andre fysiske små hinder, uten at det hjalp nevneverdig på folkevandringen foran oss.
Men bortsett fra det, og totalt uspiselig middag gikk turen greit. Fikk til og med sett ”man of steel” i løpet av de første timene. Så alt i alt en udramatisk tur. Men fire timer ut i flyvningen, med åtte timer igjen, fant vi ut at det ikke bare var Ada som var blitt rammet av omgangssyken. Mona ble i de neste åtte timene storforbruker av ”in a while you will feel fine” –bags (Norwegian sitt navn på spyposer). Så med Mona satt ut av spill, ble det min oppgave å håndtere fireåringen og (straks) toåringen. Ada hadde begynt å kjede seg, og med åtte timers flytur igjen, ble det noen lange timer 30 000 meter over bakken. Hun hadde ikke matlyst heller, så vanligvis bankers avledningsmanøvere som Pringles, Oreos, sjokolade funket ikke.

Mona fikk stadig nye forsyninger av ”in a while you will feel fine” –bags, mens hun var nærmest kontinuerlig i knestående, uten at det la noen demper på folkestrømmen til og fra toalettene via våre plasser.

Les også: Nedtur

Selv kunne ikke jeg klage over annet enn en litt lei forkjølelse, vond rygg og utålmodige barn. Men et par timer før landing begynte jeg å bli litt uggen selv. Men jeg la skylda på en ekkel pastasalat som jeg i et svakt øyeblikk hadde kjøpt på flyet.

Men tre kvarter før landing, ble det klart at tredje person i kjernefamilien var blitt rammet av omgangssyke. Så med Ada på fanget i fast grep med høyrehånden og en ”in a while you will feel fine” –bag i like fast grep med venstrehånden, ble flyturen avsluttet på verst tenkelige vis. Omgangssyken kan jo ramme både foran og bak, og det gjorde det i mitt tilfelle. En liten detalj, det var ikke vann på toalettene pga noe teknisk trøbbel gjennom hele flyturen. Det vil si at man ikke fikk vasket hender eller skylt ned med vann i doen. Vil helst ikke utbrodere de uheldige effektene det hadde etter mine dobesøk.

Men vi kom ned på et vis. Mona var såpass utslått at hun fikk tilbud om rullestol, som hun takket ja til. Jeg fikk samme tilbud, og var fristet til å si ja, men takket høflig nei, og sjanglet ustødig gjennom passkontrollen med passene i høyrehånden og ”in a while you will feel fine” –bag i venstre. To meter etter passkontrollen var det ned i knestående, og fylle opp den første posen på norsk jord.

Les også: Backpacking i Thailand

Gleden var enorm når våre kofferter var de første på bagasjebåndet, og skuffelsen desto større da barnevogna ikke dukket opp. Etter tjue minutter fant jeg den på oversized baggage, og gikk rolig og behersket (for ikke å provosere magen unødig) tilbake med den til plassen hvor Mona og ungene ventet. Det vil si Ada var blitt utålmodig og sprang i full fart og med høye gledeshyl på bagasjebåndet, jaget av en omgangssykherjet Mona som i zombie-aktige bevegelser prøvde å få tak i henne.

Vi ble hentet på flyplassen av faren til Mona, og tiden det tok å kjøre hjem gikk med til å fylle opp våre ”in a while you will feel fine” –bager og klage over sin triste skjebne.

Men alt går over – både ferier og omgangssyke.

Ferien var tipptopp – reisen til og fra var, la oss si det sånn: minnerik…

Her kan du lese Mona sin opplevelse av den samme turen http://mamma-mona.blogspot.no/2014/01/marerittet.html

Følg bloggen til Mona: MONA- sin Mammablogg

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no