Nedtur!

Ikke alle finner lykken ombord i et charterfly fra Oslo til Phuket International Airport, Thailand. Her kan du lese en av reisene som ikke bare var lykke fra ende til annen, det som startet med kjempeflaks, endte med… Ja, du kan jo lese videre.

Skrevet av: Reismedbarn/Camilla Sagen

Mamma, Camilla forteller: Vi var så heldige og vinne et gavekort på 40 000, fra Star Tour da vi giftet oss. Vi bestemte oss for at Thailand var et perfekt sted og reise, så da var det bare og booke "bryllupsreise" med 2 små barn med på reiselasset; Emily på 18mnd og Mille på 4 år. Dette kommer til og gå så fint så! Reisen startet på Gardemoen 4.mars kl1300.

15 dager med kritthvite strender og sol lå foran oss. Barna skulle leke med bøtter og sand mens mor og far skulle ligge på hver sin solseng og blir brune og heite. Hett var akkurat var det ble, fra begynnelse til slutt.

Jeg var i den tro om at Sun class og babyseng på flyet skulle gi oss 10t og 50min med barnelatter og at de skulle sove godt halve veien. Frøken positiv, der har du meg… Til tross for at vi hadde bestilt nevnte Sun class og desto viktigere bassinette blir vi plassert på en treseter, uten barneseng og knærne opp i haka... Dette blir deilig!? Etter at jeg klart har vist min mann at jeg er ekstremt misfornøyd tar han saken opp med flyvertinnen som skulle ordne opp med en gang. Babyseng var ikke registrert, og sun class var på et nyere fly, ikke det vi satt på. Vi fikk heldigvis nye seter før avgang, så en 4 seter var vi veldig fornøyd med. At vi befant oss rett ved toalettet tenkte vi over på som noe negativt akkurat da. Men, så begynte moroa, 50 min etter avgang kom de første tissetrengte ”nordbaggarna” som hadde fått første runde med alkohol. Kø, kø, kø og det ene etter det andre sjarmtrollet kom og fortalte meg hvor skjønne barn vi har. Ikke noe galt i det, komplimenter på barnas vegne varmer alltid et mammahjerte. Nesten alltid. Men når halvfulle voksne mennesker begynner å klemme og ta på barna våre så må jeg si at temperaturen steg kraftig hos meg, spesielt når man ikke får gått noe sted!!

Les: Tips til flyturen

Etter 6 timer på flyet hadde minstemor fortsatt ikke sovet og var overtrøtt, mens eldstemor, Mille, fortsatt satt med iPaden i hendene mens hun skravlet med to barn på raden foran. Vi fikk stadig besøk av en ganske full svensk kar som delte sin største drøm med oss; han ville starte barnehage for han elsket barn. Han oppførte seg som et også, så den forstod jeg. Han ga seg ikke og sa til Mille at når flyet landet kunne hun bli med han og kjæresten hans, slik at mamma og pappa kunne ”hångla lite på stranden”. Herregud, hvor er nødutgangen, tenkte jeg. Så kom den mye omtalte kjæresten hans og tok Emily opp fra fanget mitt. Og gikk… Avgårde med min unge, uten å spørre! Jeg ble nesten litt perpleks, men nå var det nok! Da var det gått 8 timer og hodet kokte. Jeg løp etter henne, nappet til meg barnet mitt og lot henne forstå at sånt gjør man bare ikke. Hun kom tilbake etter 10 min og sa; unnskyld, vi har drukket et par øl for mye. Etter det så vi ikke mer til dem, takk og lov.

Etter enda lengre tid var det klart for frokost. På dette tidspunktet var jeg så utmattet at jeg var oppriktig da jeg ba flypersonalet om å fôre meg intravenøst. Emily (18mnd) hadde enda ikke sovet og kastet alt hun fikk, enten på de foran, i ansiktet mitt eller så smurte hun det utover flysetet. Da vi hadde 1t og 40 min igjen sovnet hun endelig og jeg ble sittende stiv som en pinne for ikke å vekke henne. Hun sov i ca 40 min, det rene vanvidd på en tur på 11 timer... Det var mye rare folk på denne flyturen og det verste kommer frem i folk etter 10 timer inneklemt på et fly. Det kan vi skrive under på… Vi lander endelig.

Det er morgen og øya som venter på oss heter Koh Lanta. Vi gledet oss! Hotellet var flott og vi hadde blitt kjent med 2 familier på flyet som tilfeldigvis skulle på samme hotell. Vi fikk rom ved siden av hverandre og vi hadde det veldig gøy sammen. Uten dem, ville ferien sett helt annerledes ut. Så på selve ferien hadde vi det bra altså. Men det var allikevel ikke helt som vi hadde forestilt oss. Det ble vel et par minutter på solsenga i løpet av de 14 dagene vi var der. Sanden var for varm, sola var som en grill, skygge måtte oppsøkes dersom vi ikke befant oss ved babybassenget med skygge. Derfra måtte man løpe så fort man kunne til neste stein som kastet skygge. Mye skygge med andre ord. Temperaturen lå gjennomsnittlig på 38-42C. Les: Beskytt barna i varmen

Det som stresset oss mest, var at ungene spiste veldig lite, noe som ga lavt blodsukker og sure barn. De sov mindre, det var mye forhandlinger og nedtelling på dager til hjemreise. 14 dager ble litt lenge for barna, de 5 siste dagene var veeldig lange. Men, vi hadde fine opplevelser også! Nydelig mat, leie av speedbåt og reise til Reili Beach. Hvor var vi så heldige og få en åtte meter lang hvalhai opp rett ved siden av båten, min drøm har alltid vært å se en hvalhai, så det var helt hinsides å få oppleve. Les: Landet med den rare barnematen

På den annen side hadde vi også en elefantsafari, Emily likte ikke når elefanten begynte og gå så vi måtte snu. Dermed fikk jeg gleden av å sitte på en nedstøvet, brennhet sandplass med henne i en time mens de andre var i jungelen. Men elefantturen var veldig morsom for Mille og pappa. Den plukket orkideer fra trærne og ga de til Mille med snabelen, noe hun aldri glemmer. Turen til sommerfuglfarmen er ikke et like lykkelig ferieminne, jeg fikk hetta da det kom enorme sommerfugler og satt seg på meg, så det endte med at jeg ødela hele idyllen og at ungene løp grinende ut av farmen. Jeg må innrømme at jeg har fått noe kjeft for dette etterpå I tillegg var vi på noe jeg kaller en skremmende opplevelse; Nasjonalparken med aper! Aper! Det er gøy! Så søte og morsomme, eller? De vi traff på var kraftig forbanna for et eller annet. Guiden vår advarte oss om å gå innover i jungelen, gjorde vi det måtte vi holde på barna våre, hvis ikke kunne apene naske dem med seg! Ja, særlig, tenkte jeg, jeg tar ikke et skritt inn der. Jeg satt ved trillevogna med Emily og Mille sto ved siden av da guiden roper og hoier og rett bak meg står det en griseforbanna ape! Jeg river med meg unger og vogn mens sanda spruter rundt hælene på meg, etter 20 meter våger jeg å snu meg; apen sitter på samme sted! Hjelp! Guiden kom bort til meg med et flir, han sa at han ville nok bare ha maten vår. Kidnappende apekatt var det eneste jeg klarte å tenke! Vi dro derfra...

På vei hjem stoppet vi på et spisested som het "Same same, but different", endelig fikk jeg postkortet mitt! De hadde en strand som var magisk, super mat og ungene storkoste seg, så vi dro tilbake dit flere ganger. Så var det tid for hjemreise; fjorten timer og mellomlanding i Dubai. Med forrige flytur friskt i minnet gruet jeg meg noe helt forferdelig, men hjemreisen gikk bedre enn forventet, mest fordi feriefolket ikke drakk lenger! Folk sov og støynivået var betraktelig lavere og dermed fikk barna sove litt, men det tok 28 timer fra hotellet til vi stod i gangen hjemme. Så skal jeg være helt ærlig må jeg si at jeg ikke syns det var verdt den lange reisen med så små barn. Når begge kan se på film og vet å slappe av så kan vi kanskje reise tilbake til Thailand. For landet og folkene er helt nydelige. Men vi reiser til en ny øy.

Tips til barnefamilier som skal til Thailand, er og sjekke utflukter grundig, hotellets fasiliteter for barn på vårt hotell var det kun et lite plaskebasseng uten noen leker, så barna kjedet seg fort. Vi hadde unnagjort alle utflukter den første uken, så finn et sted hvor det skjer litt mer. Det blir nemlig ekstremt varmt på stranden og barna orket ikke å være i solen. Langgrunt er ikke noe positivt når det det steker, barna fikk ikke kjølt seg ned. Avslutningsvis må jeg bare komme med et par tanker; jeg mener at flyselskapene må ta noe ansvar for hvor mye alkohol de selger på så lange flyvninger. Det er ikke hyggelig for noen, spesielt ikke barn at overstadig berusede mennesker vaser rundt i flyet. Men viktigst av alt bør man som voksen holde seg unna barn i feriefylla.

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no

Les også:
Backpacking i Thailand
Thailand, sol, sommer og sykdom