Route 66

Mange reiser til USA ens ærend for å kjøre nettopp Route 66. Helst på motorsykkel eller i en ekstra kul bil. Med to små og en hel haug med bagasje utelukker det både kule biler og sykler for vår del. Opplevelsen av å kjøre på historiske route 66 kan vi likevel få med oss i løpet av en lengre reise.

Skrevet av: Kristin Maria Ravlo

Skal man kjøre hele ruten starter man i Chicago og ender opp i Los Angeles, eller omvendt.

Vi hoppet på rett etter Armarillo og fulgte routen nesten helt fram til Las Vegas.Noen steder går den gamle veien side om side ved den nye motorveien, og da er det naturlig nok ikke noe spesielt med å kjøre på den. Men den historiske ruten tar flere steder spennende svinger innom gudsforlatte steder. Og det er der opplevelsene starter.

Tog er det mange av i USA, og en av favorittaktivitetene til ungene er å telle antall togvogner. De ender som regel på 125. Litt lengre tog enn vi er vant med hjemmefra altså.

Da nye motorveier ble utbygd fra 60-tallet og utover ble veien lagt utenom en rekke tettsteder. Resultatet ble at cafeer og bensinstasjoner mistet sine kunder. Mennesker mistet sitt levebrød og fraflytting ble mange steder løsningen. Flere steder underveis ser det ut som om folk bare slapp det de hadde i hendene og stakk i det den nye veien sto ferdig. For det står bensinstasjoner overgrodd av trær, og hus helt falleferdige. -Med innhold. Forlatt slik de en gang levde. Etter at route 66 ble en turistattraksjon i seg selv, har en rekke steder klart å overleve. Det finnes caféer, souvenirbutikker og bensinstasjoner som lever utelukkende av route 66-turister. Her selges bilskilt, t-skjorter, kart, flagg og countrymusikk.

Vi investerte ikke i et kart (...kostet jo nesten 100 kr..), og hadde kun en ubrukelige GPS å stole på. Den ville helst at vi skal følge den nye motorveien, og da vi stilte den inn på å unngå den fant den på mye rart. Veiene den ledet oss inn på var ikke alltid ordentlige veier...

Fra Flagstaff tok vi turen opp til Grand Canyon nasjonalpark. Selv etter en hel dag og over 400 knipsede bilder er det ingen som nyter motivet rettferdiget, men så er det ikke uten grunn at Grand Canyon regnes som ett av verdens syv underverker og er en av USAs største turistattraksjoner, med nærmere fem millioner årlige besøkende. Mange besøkende drister seg utenfor gjerder og klatrer på høye klipper for å få de beste bildene. Slik ender også noen sitt besøk, for hvert år er det et par stykker som faller i døden her.

Vi holdt oss til de inngjerdede områdene. Her er mange fine stier å følge... og også et par steder hvor ungene kunne løpe litt uten at mammaen fikk hjertet helt i halsen.

Lillebror lurte på hvorfor vi ikke skulle grille pølser på skogsturen. For det pleier jo han å gjøre sammen med mormor hjemme. Her er det knusktørt og ekstrem skogbrannfare, så vi hadde nok fort blitt irettesatt om vi hadde dratt fram pølsespydene våre her...

Det er et mektig syn, og utrolig å tenke på at naturen har formet denne herligheten helt på egenhånd. Grand Canyon er ca 446 kilometer lang og det er hele 1600 meter fra topp til bunn på det dypeste. Det er Colorado-elven som har formet ut denne mektige kløften. En prosess som har tatt millioner av år.

Etter å ha trasket rundt på en del stier til fots kjørte vi opp til Desert View Watchtower. Fra toppen av dette tårnet fikk vi den beste utsikten over Canyonen. Det ser kanskje ikke så stabilt ut, men vi kom oss trygt opp og ned igjen. Grand Canyon var noe som bare må oppleves. Dybden og mektigheten kan ikke forklares med ord eller bilder. Dette må man bare oppleve selv. Vi tok det som en dagstur fra Flagstaff. Da tok det halvannen time å kjøre inn til nasjonalparken. Det koster 25 dollar å komme inn, og da kan man kjøre inn og ut så mye man vil i en hel uke. Med gode joggesko og noen flasker vann kan man fint slå i hjel flere dager her oppe. Det er også mulig å overnatte inne i selve nasjonalparken, men da bør man planlegge besøket lang tid i forveien. Det blir nemlig fort fullbooket.

Etter Flagstaff fortsetter vi mot Las Vegas, og vi kjører inn på den hittil vakreste delen av Route 66. Vi må ikke glemme bilene! For en toåring med bildilla er dette paradis. Dermed var det ikke lengre så farlig at vi kjører en helt vanlig grå bil gjennom USA. For her er nok av andre biler å ta bilde av. Enkelte steder er det som å kjøre rett inn i femtitallet igjen. Back to the 50s ----> sto det på et skilt vi passerte...

Og det er akkurat slik det føles. Og det er så kult. Vi blir som småungene i godtebutikken inne på butikkene. For det er så mye å se og ta på. -Og vi vil jo helst kjøpe med alt. Også må man jo ta seg tid til en prat med de gamle cowboyene også. For det er halve opplevelsen. Og de forteller mer enn gjerne. Og jammen har ikke de fleste en slektning fra Norge også (...evt så har kusina deres vært i Stockholm en gang. To sider av samme sak for amerikanere flest)

På tampen av Route 66, mellom Flagstaff og Vegas en plass holdt det på å gå riktig ille. For plutselig var mammaens lommebok borte. Med Visakort, Mastercard, førerkort og 200 dollar i kontanter. Det finnes trolig ingen steder det er så enkelt å misbruke et kort som i USA. De spør aldri etter pin eller id. Det er bare å dra kortet. Det stakk derfor ekstra ille da vi oppdaget at lommeboken var borte. For der satt vi midt i ødemarken. Selvsagt uten mobil, og vi lurte på hvordan vi skulle få sperret kortene i tide...

Vi bestemte oss for å snu, i håp om at noen ærlige sjeler skulle ha funnet den. Og etter en times kjøring tilbake kom vi til en liten butikk vi hadde stoppet på. Vi hadde ikke vært inne der, bare ute og knipset noen bilder, men vi mistenkte at lommeboken kunne ha ramlet ut idet vi gikk ut av bilen. Og jammen var det ikke det som hadde skjedd også. En ærlig cowboy hadde funnet den og levert den til innehaveren av butikken.-MED alt av penger og innhold. Det ble mildt sagt et gledelig gjensyn.

Takk Gud for at det ennå finnes noen ærlige sjeler igjen i denne verdenen. Og takk Gud for at vi fikk oppleve Route 66. Fantastisk!

www.rundtjorden.net

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no