Sol, Sommer og sykdom

Det kan skje mye uforutsett på tur, men er man riktig utstyrt og har planlagt godt før avreise går det sol regel bra.

Da sønnen vår var 2 ½ år, reiste vi til Thailand. Gjennom Ving (My Travel) oppgraderte vi til Royal class for totalt 1000 kr pr billett t/r, og jeg lover – det var det verdt!! De brede skinnsetene, den gode beinplassen (god som soveplass for minstemann), egen TV-skjerm med utvalg av div filmer og spill, den hyppige severingen og supre servicen gjorde flyreisen til en fryd! (Det er 2 års grense på Royal class). Det var også et pluss at flyet gikk direkte fra Gardemoen til Phuket, selv om vi måtte ut av flyet en times tid da de skulle fylle bensin i Emiratene.

Vi overnattet en natt i Phuket siden vi ankom om kvelden, og reiste med båt videre til Koh Lanta, via Phi Phi, morgenen etter. Hvis vi tar denne ruten en annen gang, håper vi båten har begynt å gå direkte til Lanta, for det var litt ”bortkastet tid” å vente 2 timer på neste båt fra Phi Phi.

Lanta Sand Resort & Spa er et frodig, rolig og deilig sted å bo. Deluxe-villaen vår lå perfekt til, rett ved bassenget med kort vei til stranden. Den var utstyrt med bl.a. safe, vannkoker, TV og DVD-spiller. Det kan være lurt å ta med en liten flaske med Zalo til å vaske medbrakt drikkeflaske til barnet. Grøt og små porsjonsleverposteier hadde vi med, for å sikre noe av matinntaket hos sønnen vår. Før vi gikk ut og spiste om kvelden spiste han en porsjon grøt på rommet, fordi han sovnet som en stein i vognen på vei til restauranten i 19-tiden. Varm mat/middag spiste han da vi spiste lunsj på restaurant midt på dagen. Vi hadde med en pakke med bleier. Sønnen vår sluttet med bleie i løpet av de første dagene, men ved behov kan man kjøpe bleier der nede.

Stedet er veldig barnevennlig til tross for at det ikke har barneklubb. Personalet er veldig gode mot barn, det er et fint bassengområde med barnebasseng og på stranden er det godt med skygge under trærne øverst på stranden. Men vi gjorde en tabbe en dag. Sønnen vår hadde det så gøy med å hoppe ut i bassenget og badet tydeligvis for lenge i strekk – i skyggen kombinert med å være opp og ned i bassenget hele tiden. Det resulterte i bronkitt og halsbetennelse med 40 grader i feber i 3 dager. Tips: ta med termometer og stikkpiller! Men det la ingen demper på turen likevel – vi byttet på å være sammen med han i bungalowen - så på film, leste eller lekte. En annen ting som kan føre til vond hals og forkjølelse er om aircondition står på lav temperatur. Vi endte på 26 grader etter litt feiling med alt for lave temperaturer og om natten sto viften på ”low”. Det er en svensktalende lege i området der hvis noen har behov for å kontakte lege. Vi dro på legevakten 3. dagen sønnen vår var syk (10 minutter unna) og fikk medisiner. Flytende antibiotika med appelsinsmak var dessverre ikke enkelt å få i en 2-åring som ikke liker appelsin… Noe klarte han nok å få i seg, for frisk ble han igjen etter noen dager.

Flere tips: Kamera, solfaktor 30-50, evt solfaktordrakter til barna i alle fall den første uken eller hvis de er litt brente en dag, myggmiddel, myggnetting til vognen, fucidin/basumicin, PC (til å legge over bilder, skype hjem osv - gratis trådløs internet de fleste steder). Vi hadde også med redningsvest til lillegutt, fordi vi reiste en del med båt i løpet av ferien. Vogn med store hjul er mye enklere å trille på stranden enn små paraplytriller!

Anbefalte steder: når man står på stranden forran resorten med ansiktet vendt mot vannet, ligger det et massajeinstitutt til høyre med flinke massører til en brøkdel av prisen til hotellets spasenteret. Til høyre for det ligger vår favorittrestaurant, Suza Hut. Barna likte best pannekaker (med sukker), pizza eller chicken satay. På vestre side ligger Mr. Wee med øyas beste pizza, og deretter en kiosk (strandleker, godis, læskedrikker, kort, frimerker osv kan kjøpes der) med vaskeri (vask tøyet her, for det er så dyrt på hotellet.) I Saladan er det mange butikker og markeder, og det tar bare 5-10 minutter med tuc tuc eller taxi dit. Anbefaler å leie tuc tuc å reise rundt alene en dag, det er et usedvanlig artig fremkomstmiddel, og langs landeveiene er det stadig ”bensinstasjoner” der man kjøper bensin på flasker. Elefanttrekking med bading i fossen i regnskogen er en av utfluktene man kan dra på.

Fordelen med å ikke bestille hotell på forhånd, er at man ikke vet om noe uventet skjer, som dette med sykdom. Planene våre om å reise til Krabi-området droppet vi og ble på Lanta til sønnen vår var frisk. De 5 siste nettene tilbrakte vi på Phi Phi. Vi bodde på Phi Phi Cabana Hotel, og var heldige å få et stort rom ved siden av familien vår med connecting door og 2 romslige balkonger.

På Phi Phi er det mer liv og høyere partyfaktor. Men stranden var flott med langgrunt og varmt vann, og bassenget var stort og fint. Vi leide en longtailbåt med kaptein en hel dag og reiste rundt og så den fantastiske naturen og de mange hvite sandstrendene på øyene, snorklet underveis blant fargerike fisker og badet ved strender som Longbeach og Maya beach. Niesen vår på 5 år snorklet også. Monkey beach snakker sønnen vår fortsatt om, og han syntes det var gøy å se apene som gikk fritt rundt der. Det finnes skorpioner på Phi Phi. Selv om det er sjelden noen blir ”stukket” av den mest hissige sorten, kan jeg jo nevne at niesen min på 23 år ble det i fingeren da en skorpion hadde havnet i sekken hennes og hun fikk tak i den da hun pakket. Det brenner og er veldig smertefullt og det flytter seg stadig lenger opp i armen mot kroppen. Giften sprer seg raskt, så hvis noen er så uheldig å komme opp i samme situasjon, kom deg så raskt som mulig til legen og få motgift!!

Siden reisen er såpass lang og 2 døgn går med til reise, synes jeg man burde ha minst 14 overnattinger i Thailand. Om vi reiser tilbake? Ja, vi var på samme sted på Koh Lanta senere (eget reiseinnlegg) ☺. Det er et perfekt utgangspunkt for å reise noen dager til de andre nydelige øyene i området. ”Smilets land” er et herlig land å reise til med barn!

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no