Spørsmål til flyturen

Spørsmål til flyturen

Noen gang hørt "Cabin crew arm slides and cross check" og lurt på hva det betyr?

Vel, det betyr rett og slett av kabinpersonalet skal sjekke at skliene som blåser seg opp ved evakuering av flyet er aktivert og at de har sjekket "hverandres" dører.

Noe mer du sitter og lurer på når du skal fly? Lyder, lys, hvorfor det blir mørkt under take off og landing, hvorfor du må rette opp seteryggen eller hvor vanskelig det er å nødlande på vann? Fortvil ikke, vi i Reis med barn har fått vår egen pilot! La oss få presentere:

 Annonse: Bestill ekstra sikkerhetsutstyr til flyreisen din her.

Hvorfor det rister sånn akkurat når man skal "gjennom skyene"?
Skyer er et interessant tema. Skyer oppstår når fuktig luft stiger oppover. Da kjøles luften ned, og det kan resultere i at temperaturen og metningspunktet møtes. Luften blir da "mettet", og skyer oppstår.

En av grunnene til at turbulens oppstår i skyene er at luften inne i disse ikke stiger med nøyaktig samme hastighet. Det betyr at luften kan oppleves som "urolig" når man flyr gjennom skyene. 

Skyer kan være et flott syn, og spesielt på sommeren kan man se store skyer som strekker seg høyt opp på himmelen. De kalles Cummulunimbus (mulig jeg har stavet feil:-)). Disse skyene kan ha mye bevegelse i luften inni, og de flyr vi helst ikke gjennom, nettopp på grunn av blant annet turbulens. 

Hva er turbulens?
Turbulens oppleves som risting i flyet. Årsakene er mange, men fellestrekkene er at det av en eller annen grunn skapes «urolige luftmasser» som påvirker flyet. Det kan være alt fra vindkast nærme bakken, til luftmasser i bevegelse grunnet oppvarming fra solen. Flyene tåler turbulens meget godt. Det går først og fremst ut over passasjerer, traller og så videre som ikke er spent fast og sikret. Det er en fordel å sitte fastspent, bruk sikkerhetsbelte under hele flyvningen dersom det er mulig.

LES: FLYSKREKK

Er det noe man kan gjøre for å unngå turbulens?
Man vil vi forsøke å bytte høyde, opp eller ned, for å finne roligere flyforhold.

Hvorfor er flymodus forbudt under takeoff?
Det er i frykt for at signaler skal kunne påvirke flyets systemer. Utviklingen i mobilverden skjer så raskt at flyselskapene ikke kan garantere om en mobil vil påvirke sikkerheten eller ei.

Hvorfor høres det ut som om motorene slåes av kort tid etter take-off?
Motorkraften som er brukt under takeoff reduseres og settes på et lavere nivå for jevn klatring til marsjhøyde, farten reduseres ikke, den øker faktisk. Men for å sammenligne det med en bil, så holder flyet et lavere turtall.

LES: TIPS TIL FLYTUREN

Hvorfor må man skru av lyset før landing?
Hovedgrunnen til at de fleste flyselskaper følger anbefalingen om å dimme lysene under avgang og landing, er at nattsynet blir bedre. Om en nødsituasjon mot formoding skulle oppstå i mørket, og man må evakuere flyet, vil det være til fordel for både passasjerer og besetning om nattsynet er bra. Nattsynet trenger opp til 30 minutter for å være på sitt beste, men allerede etter mellom 5 til 10 minutter i mørket er det blitt betraktelig forbedret.

Annonse: Bestill ekstra sikkerhetsutstyr til flyreisen din her.

Hva gjør kapteinen når flyet går på autopilot?
Det er ikke sånn at de kan sette seg godt til rette å ta en lur. Kapteinen og styrmannen følger hele tiden med på at autopiloten gjør det den er programmert til. Ved å bruke autopilot får pilotene, en lavere arbeidsbelastning og et optimalt oversiktsbilde av alt som skjer under en flytur. Autopiloten sørger for at en flyvning blir sikker, effektiv, miljø- og passasjervennlig. 

Har du flere spørsmål du trenger svar på i forbindelse med en flytur, send oss gjerne en mail på post@reismedbarn.no eller legg det ut nedenfor:

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no

 

LES OGSÅ:
Barnefri i Barcelona
Reisehelse
Strandferie til Australia

  • Reismedbarn Shop
  • Visit Sweden
  • apollo
  • Supersaver
  • Trivago
  • FAMILIEPARKER I EUROPA
  • blue
  • kosthold
  • Pilot
  • Reismedbarn Shop