Sveriges Vestkyst -en reiserute

Det er alltid mye som må planlegges når man legger ut på bilferie. Hvilken rute bør man ta? Hvilke severdigheter er verdt å stoppe innom? Hvor langt er passelig å kjøre pr dag, og hvordan overnatter man? Vi bestemte oss for å «gjøre» Vest-Sverige på en uke.

Tekst og foto: Reismedbarn.no

Det anbefales på det sterkeste, og for at det skal være enkelt for deg og dine å slenge dere i bilen deler vi reiseruten vår med dere her:

OSLO - SKARA - SKÖVDE - GØTA KANAL - MARIESTAD - KARLSBORG - GØTEBORG - BOHUSLÄN

Dag 1: Avreise fra Oslo med Skara Sommarland som mål. Denne turen hadde vi regnet med å bruke 4-5  timer på, men vi la E6 bak oss i godt driv og var i mål på rundt 3 timer og 40 minutter. Svenske veier er topp! Vi har booket en lukseriøs campinvogn på Skara Sommarlands egen camingplass. Her finner du alt du trenger av lek, moro, fasiliteter og ikke minst; 60 meter til «bakveien inn» i badelandet. Vi tilbragte hele dagen i tivolidelen av parken og avsluttet med å se Wild Style -stupeshow. Fantastisk.

Dag 2: Vi sjekker ut av campingvognen og bruker 4 timer i badeavdelingen, selve hovedattraksjonen i Skara. Det er helt van(n)vittig hvor mange måter man kan komme seg fra land og ut i vann på. og her har de alle! Skli med ring, på rumpa, gjennom rør, i luften. Fire milioner liter vann pumpes daglig ut i bassengene sammen med hylende, lattermilde barn og voksne.

Våte og fornøyde setter vi oss i bilen og kjører 20 minutter til Skövde for mer bading. Denne gangen innendørs (noe som passet mtp årets sommertemperaturer) på Arena Skövde -et eventyrbad som har vunnet prisen for beste eventyrbad flere år på rad. Her er det også muligheter for å fyre opp pulsen gjennom sklier i alle hastigheter. Det er motstrømsbasseng, jungelbasseng og et veldig fint område for de aller minste. Om det skulle regne på turen gjennom Vest-Sverige, bør Arena Skövde settes på dagsplanen.

Vi tar inn på Scandic Billingen. I og med at Skövde er en liten, rolig by, hadde vi ikke store forventninger til hotellet. Der tok vi feil. Service av ypperste klasse! Barna fikk velkomstgave og is da vi kom, og det gamle, ærverdige hotellet som har fått en real ansiktsløftning interiørmessig er en skikkelig positiv overraskelse. Vi likte faktisk hotellet så godt at vi etter en tur i byen og litt middag valgte å bruke resten av kvelden her.

Fantastisk vakre Läckö slott

Dag 3: Vi spiser frokost og kjører mot Läckö slott, som ligger 1 1/2 times kjøring fra Skövde. På Läckô har vi fått nyss om at Prinsessen på slottet har fått frastjålet smykket sitt, og de trenger hjelp til å finne det. Barna får være med på en spennende skattejakt som utfoldes over hele det fantastisk vakre slottet. Vi er veldig glad i historie i vår famliie, så mens barna lette etter smykket, vandret mamma og pappa rundt og leste seg opp på svensk krigs -og kongehistorie. Rett nedenfor slottet ligger den sagnomsuste restauranten Hvita Hjorten. Den ligger inne i Naturum og bruker kortreist, sesongbasert mat. Vi syns prisene var litt stive og litt lite barnevennlig mat, så vi tok en «fika» på Stallet i steden.

På sykkel langs Gøta kanal

Etter litt mat, kjører vi en time og tjue minutter til Norrqvarn -et fantastisk sted langs Gøta kanal!! Vi blir møtt av Sveriges blideste resepsjonist, Lotta, som har holdt av sykler til oss, sånn at vi kan sykle langs den berømte kanalen. Turen kan du lese mer om her.

Fantastiske Norrqvarn

Etter nesten to mil på sykkelsetet utforsker vi Norrqvarn litt mer. Her kan man bo i stubber og sopphus ute i skogholtet, eller på hotell. Det er minigolf, restaurant, lekeplass og vidunderlig vakkert. Hadde vi visst om dette før vi dro, hadde vi helt klart overnattet her. Men vi kjørte til Ekuddens Camping i Mariestad og tok inn på en campinghytte. Bli heller i Norrqvarn er vel det vi har å si om det stedet.

Dag 4: En drøy time fra Mariestad, ligger Karlsborg med Karlsborgs Festning. Vi blir med på tidenes skattejakt i den imponerende festningen. Den kan du lese mer om her og vi anbefaler på det varmeste å prøve seg som gulljeger her.

Etter jakten gjør vi oss klare for feriens lengste biltur Karlsborg - Gøteborg, hvor vi skal bli i tre netter. Det tar drøye 2 1/2 time å kjøre. Vi sjekker inn på Liseberg Hotel Heden og går for å nyte en middag på Brasserie Lipp, god stemning og god mat.

Dag 5: Gøteborg på 12 timer. Følg denne lenken, så får du en kjapp gjennomgang av hvor mye man kan finne på i denne byen i løpet av «bare» 12 timer.

Etter en sånn dag, kan man ikke gjøre annet enn å «besvime» i seng, for å lade opp til O´store Liseberg.

13 timer på Liseberg

Dag 6: Vi tilbringer 13 1/2 time på Liseberg. Ja, tretten og en halv!! Liseberg samarbeider med noen hoteller om en «pakke», som gjør at man får «prio» inngang til parken før den egentlig åpner. Det var helt fantastisk å boltre seg i halvannen time med kun 400 andre i hele parken. Klokken 11 eksploderer det, og vi går fra å løpe runder i karusellene til å bli vitne til at køene vokser seg større og større og blir opp til én time lange. Har dere mulighet for «prio» løp til de største attraksjonene og prøv de uten kø. Da snakker vi om «Helix», «Atmos Fear», «Mechanica» og tradisjonsrike «Lisebergbanan». Ha i hu at det finnes mange supre restauranter i Liseberg, så ikke fall i «burgerfella». Les om f.eks Liseberg Wärdshus her.

Dag 7: Vi forlater Gøteborg og kjører til Lysekil, ca én time unna. Her hadde vi og tenkt til å sykle, men finner ut at vi vil ta bena fatt og tar ferge fra havna i Lysekil og ut til Fiskbäckskil. NYDELIG! Du kan lese mer om opplevelsen av den svenske skjærgården her.

Når vi har svelget unna Bengts deilige «Fish´n chips» kjører vi en drøy halvtime til Kungshamn og tar inn på Johannesviks Camping. FOR en campingplass. Her finnes absolutt alt! Fantastisk badeanlegg, lekeplasser, minigolf, gymsenter, restaurant, rene (!!!) hytter, superhyggelig velkomst og massivt krabbefiskemiljø blant campingens barn nede på brygga. Ren idyll! Om du vil besøke Nordens Ark, anbefaler vi å ta inn på dette stedet.

Johannesviks camping

Nordens Ark

Dag 8: Vi kjører 20 minutter fra Johannesviks og får en guidet runde inne i det som må være verdens beste dyrepark; Nordens Ark. Her finner man ikke masse plastikk og tøydyr. Dette er en egen stiftelse, som har som mål å redde verdens truede dyrearter. Parken er enormt stor og man føler nesten at man er på safari. Her finner man tigre, rød pandaer, snøleoparder, ensom ulven og jerv, for å nevne noe. Denne parken ligger bare 50 minutter å kjøre fra grensa. Så neste gang man vurderer «harryhandel», bør man gjøre det til en familiedag, med besøk i Nordens Ark før shoppingen, det setter ting i perspektiv! Les mer om parken her: www.nordensark.se

Etter besøk hos dyrene, kjørte vi hjem til Oslo. Foreldre og barn svært fornøyde med en variert, spennende, morsom og lærerik tur.

Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no