Turen går videre til Madrid og Malaga

I Spania er «hostal» et godt og billig alternativ til hoteller og AirBnB. For noen hundrelapper overnattet vi på dobbeltrom i Madrid sentrum. Rent og pent og praktisk. Denne gangen ble bilen faktisk stående hvor vi etterlot den også.

Tekst og foto: Stina Krinolina

Stina Krinolina jobber med språklæringsspill for barn, for tiden jobber hun med et prosjekt som skal vise barn at verden ikke er farlig og at også de som ikke kommer fra samme sted som oss også er personer med drømmer, ideer og familier. I den forbindelse legger Stina, hennes mann og deres to barn ut på reise for å se verden i barneperspektiv. Her følger del 4 av deres etappe, Collioure - Madrid, Malaga.

Les starten av reisen her.

Kvelden brukte vi på vandring i gågater og på å spise nok et interessant måltid; denne gangen peruviansk skalldyrsalat med påfølgende ris med skalldyr. Satt på spissen kan man si at barna er blitt sultet akkurat nok til at de spiser hva det skal være på denne turen, og maten går alltid ned på høykant når kjøleskap med yoghurt ikke er tilgjengelig mellom måltidene :)

De siste to dagene har vi som sagt skiftet to dekk og betalt bilen ut av fengsel. Grunnen til Madridbesøket var oppdagelsen av at passene til barna var utgått på dato i forhold til kravene Marokkos myndigheter setter for turister. Nok en morsom utgift.

Etter frokost med juice, bagels og wraps kjørte vi til den fantastiske serviceinstitusjonen den Norske Ambassaden i Madrid, og etter 20 minutter kunne vi endelig sette kursen rett sørover igjen.

Rundt Malaga var vi blitt slitne, det var blitt mørkt og vi ble enige om å campe.

Vi fant oss en øde strand og satte opp det fantastiske teltet vårt fra 70-tallet. Vi har med oss et mer moderne telt også, men det er så tunellete og krøkkete og lufttett og smart, at vi ikke har brukt det.

Det gamle teltet vårt settes opp med én stang i hver ende og en stang mellom disse stengene. Den første natten bardunerte vi det opp forskriftsmessig, men etter at vi fant ut at det omtrent står av seg selv, bare vi legger inn luftmadrassene og tjorer det fast i bilen har det blitt til at vi gjør det. Overteltet føles kvelende i varmen, så vi bruker bare innerteltet og parkerer i skyggen av bilen. Siden vi skal langt, har vi kjørt så langt vi har klart på kveldene, og campet i mørket. På denne måten får vi oss alltid en liten overraskelse på morgenkvisten når vi kan se helt eksakt hvor vi er. Denne dagen var overraskelsen spesielt god; vi våknet på en øde strand, med DUSJ femten meter fra teltet. Fantastisk!

Les også: Verden sett i barneperspektiv

Jeg og Adam var først oppe, og badet mens de andre sov.

Pappaen og Lilja sov fremdeles etter badet. Isjiasen er fremdeles en plagsom følgesvenn, og det å sove med pappaen er som å ha en stor miksmaster i teltet. Han finner ikke helt posisjonen. Så jeg ryddet i bilen, tok ut søppel og reorganiserte mens Adam lekte i sanden og koste seg. Alle som bor trangt, vet at det blir mer rotete enn når man har nok plass rundt seg.

Herlig start på dagen! Litt mer strandkos og bading, så begynte dagens første badegjester å innfinne seg, og vi dro videre.

CEUTA

Vi tok ferja fra Algeciras i Spania over til Ceuta, en del av Marokko som er annektert av Spania.

Flyktninger fra hele Afrika kommer hit for å prøve å komme seg over til denne lille delen av Europa, og turister fra Europa kommer for å bade og sole seg. Rundt hele Ceuta går et dobbelt, høyt gjerde med bevoktning, belysning og piggtråd, for å sikre at ingen uvedkommende får seg inn.

Det er så rart dette skillet, så nært lever vi. Det er omtrent et steinkast mellom Marokko og Spania, og vi beveger oss mellom svært forskjellige kategorier av reisende mennesker.

To menn på motorsykkel var svært behjelpelige og kjørte Ceuta rundt for å vise oss veien til grenseovergangen. Også på den spanske siden hadde vi en liten privat mopedekvipasje som viste vei. Det er så hyggelig å møte hjelpsomme folk.

Køen ut var stillestående, så vi tok oss en pizzapause. Vi fikk med oss solnedgangen over Ceuta, og hadde magene fulle mens vi ventet på grensepasseringen.

Les: Turen går videre til Marokko.

Stina Krinolina hadriasworld.com

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no

Les også:

Bli med Reismedbarn til Sverige
Gjør bilturen til en lek