Turen over Atlanteren

Vi i Reismedbarn er glade over å kunne introdusere deg for Ane og hennes familie. De har valgt å tilbringe permisjonstiden utenfor hjemmets trygge komfortsone og har lagt ut på en reise i fire uker. Først ville de til et europeisk land, men jammen endte de over Atlanteren i Selveste Amerika! Følg deres reise her på reismedbarn.no

Skrevet av: Ane Hobæk Ose aneose.blogg.no

Å krysse Atlanterhavet med to barn (storesøster på 3 år og lillesøster på 9 måneder) har krevd noe logistikk. Flyreisen var nøye planlagt. Et stopp i Frankfurt, for så direktefly videre til Orlando. Flyavgangene passet perfekt med kidsas sovetider. Mor hadde kalkulert med at dette ville gå perfekt, dersom alt gikk etter planen, vel og merke :) Værgudene i Tyskland ville mors plan til livs. Kan ikke forutse "snøkaos" i sydtyskland midt i mars vel?

Vi fire, "halve Amerika" og noen andre norske barnefamilier rakk med knappest mulig margin ikke direkteflyet over havet. Resultatet ble halvannet døgn i den tyske byen, og melkerute til Florida via Washington DC. Opp og ned med fly, sikkerhetskontroller osv.

Treåringen har hatt mye glede av spill og filmer på "pædden"

Vi ankom ukens nye hjem 03.00 lokaltid.
Ungene har vært helt (overraskende!) eksemplariske, og til tross for at værgudene ville rokke ved mors plan, gikk overfarten svært bra! Treåringen har hatt mye glede av spill og filmer på "pædden", og hun har vist stor forståelse for at foreldrene verken rår over vær eller flyplassers tidsskjemaer.

Tips til reisen:
Kalkuler og pakk for uventede døgn underveis. Du kan sannsynligvis ikke påvirke flyplasskaos, så la venting og hver time underveis bli en del av turen.

Nesten to døgn etter avreisen fra Norge, ligger det nå tre lykkelige mennesker rundt meg å sover. Vi er fem timer bak dere hjemme i Norge, men den jetlaggen kan det se ut som noen sov bort.

Jeg elsker SUESA, mamma!
20.03.2013

Dagens handlevogn falt i smak hos eldstemor.

Feriens første dag gikk i all hovedsak til avklimatisering ved bassenget. Bading, is og mye drikke har stod på menyen!

Vi har også vært en liten tur på matshopping. Det var da vår lille treåring kunne konstatere at hun elsker Amerika :) "vi skal flytte hit." Alt er virkelig stort i USA, og dagens handlevogn falt i smak hos eldstemor.

Fra minusgrader til pluss + 25, så står turen så langt til alles forventning. Solbriller og bading er deilig etter måneder med ulltøy og snøkaving. Lykke!
Sol og varme gjør godt for både voksne og barn :) Vi bor for tiden i et ferierekkehus i Orlando. Boligen ligger i et kompleks som heter Encantade og her er det superlekkert. Det så ikke så fancy ut på bildene, så det var en positiv overraskelse. Anbefales på der varmeste! Her skal vi bo frem til søndag. Da går turen videre til vestkysten, nærmere bestemt Treasure Island med sine hvite strender.

It was a magical day!
23.03.2013

Magisk

I går besøkte vi Magic Kingdom, som overgikk alle forventninger. Okay, Disney World var magisk!

Med over 60.000 ansatte og hundretusener av besøkende, så jeg for meg mye venting, kaos og stressende stemning. Den bekymringen kunne jeg spart meg. Ok, noe kø var det, men hva gjør vel det når omgivelsene er så fasinerende for både voksne og barn?

"Move it! Shake it! Celebrate it!" - for noen sprudlende parader, så mye liv og så mye feiring. Sier som storesøster: "Oh my god, mamma!"

Vi valgte å holde oss til den ene parken, og det holdt i massevis. Å reise med små barn betyr å prioritere, og vårt fokus er mye lek og masse hygge! Med andre ord, vi får ikke med oss alt det som vi voksene vil til en hver tid! ;)

Mini Mus var dagens høydepunkt

Turens viktigste høydepunkt for treåringen var møtet med Minnie mus.
Etter køståing i tjue minutter, var det endelig vår tur. Det var et magisk møte, og den stolte treåring ville gjerne stå i køen en gang til for nye 30 sekunder med favoritten....

Drømmen om å få møte Minnie var blitt virkelig, og Disney Worlds lovnad om "Where dreams come true" ble oppfylt.

Bye, bye Orlando!
24.03.2013

Feriens siste dag i Orlando ble benyttet til shopping, spising og underholdning :)

Vi besøkte Down Town Disney som mer eller mindre er en gate med diverse butikker og spisesteder. Som skodilla mor, ble det nye Toms på store og små.
I en av de kule surfebutikkene kunne man få påtegnet eget dekor på skoa. Jeg så mitt snitt, og har nå fått meg sko med jentenes navn! Festlig... :D

I morgen går turen videre til vestkysten, nærmere bestemt Treasure Island i Tampa. Gleder oss til hvite strender og hav!

Takk for oss, Orlando :)

Treasure Island
25.03.2013

Vi er på plass ved gulfkysten, nærmere bestemt Treasure Island.
Dette stedet er virkelig en skatt av en perle! Milevis med hvite strender, havlukt og salt i lufta. Det kan så langt beskrives med tre ord: varmt, vindig og vakkert!

Milevis med strender

Vi bor på et hotell som ligger på stranda, og storesøster har alt laget opptil flere sandslott. Hun savner nok Orlando og Minnie, men strandlivet med spennende steiner, fisk og liv blir nok også en suksess!

Strandliv
Det blåser på Treasure Island. Vi koser oss likevel på stranden, med gensere på! Ved badebassenget, og når man ligger flatt, er det varmt, men ved havet er det ikke superhot.

Dagen startet litt over fem lokaltid, ca. klokka 10 hjemme i Norge. Da stod lillesøster og far opp, mens storesøster sov frem til syv. Halv åtte var vi på beachen. Storesøster hadde et mål: plukke skjell! Etter noen timer i blåsten, gikk vi tur i den nye byen vår. Alle gater er tilrettelagt for barnevogner, og det er generelt svært barnevennlig å feriere i Amerika.
Vi har funnet to lekeplasser i dag, så det er lykke for treåringen. Hun blir helt i hundre når hun ser andre barn og lekeapparater. Er på underskudd med sosial kontakt med jevnaldrende, så det er stas med lekekamerater!

Keep your hands inside the banana
27.03.2013

I dag har vi besøkt Tampa's Lowery Park Zoo
Det blåser kraftig i Florida. Det passet derfor perfekt å reise "på besøk til Afrika", som storesøster så fint sa det.

Papegøyer, apekatter, elefanter, sebra, pytonslanger, koalabjørner and so on!
Dagens høydepunkt var å mate giraffer. Det var spennende og veldig skummelt. Lange tunger og store dyr; funny!

Da treåringen skulle kjøre banankarusell, gjentok karusellmannen at kidsa skulle holde hendene i bananen. Den engelsken forstod ungen, til mor og fars store undring ;))

Oppsummert:
Mange kule dyr og en flott park med karuseller og egen kakebutikk :) Kan anbefales!

John's Pass
28.03.2013

Okay, nok om været, i ettermiddag tok vi av oss jakkene og kjørte en tur til John's Pass
Storesøster spiste en stor is med hjemmelaget kjeks, som både så og smakte supergodt. Hun frøys resten av kvelden, men hva gjør man ikke for is..?

Må innrømme at jeg fikk litt Bob Marley stemning av å besøke det lille stedet. Her var det god stemning, yrende liv og muligheter for å kjøpe cubanske cigarer, vin og god mat.

Det var en egen delfin watch der også, og jammen fikk vi se noen delfiner svømme forbi! Stor stas :)

Påskefeiring i USA

Da vi våknet i dag, var storesøster klar for å møte påskeharen.

Klokken ni på morgenen var vi på plass til "the big happening"; eggjakt i matbutikken på hjørnet. Der var vi, og et tjuetalls andre voksne og barn. Konseptet var å samle så mange små, fargerike egg som mulig blant reolene. Treåringen forstod oppgaven, og fikk i ro og mak samlet inn ca. ti egg. Hun gikk rundt med sine lilla kaninører og var svært happy med aktiviteten. Hvert egg inneholdt en karamell.

Litt senere på formiddagen ble det arrangert eggjakt ved kommunehuset. Festlig konsept: Parken var full av små egg som var gjerdet inn. Det var en slags 17.mai stemning over det hele. Mange glade barn, varmt og spent stemning. Da klarsignalet om at jakten var i gang, ble parken forvandlet til et ellevilt skue. Mange små barn på jakt etter fargerike egg, og ropende foreldre på sidelinja. Morsom opplevelse!

Storesøster kapret kun to egg. Hun tapte kampen mot de små drevene amerikanere som fløy rundt med påskekurvene sine. Det gikk forøvrig helt upåaktet hen; påskeharen ankom parken, og da måtte hele familien bli fotografert ;) Det var en artig kulturopplevelse for store og små, og vi kan vel alle være enige om at det trolig ikke blir sånn eggejakt til neste år!

Tradisjonen tro, god mat med gode folk på kvelden :) Vel, ikke påskelam akkurat, men svært hyggelig likevel!

So long Treasure Island!
07.04.2013

To innholdsrike uker på Treasure Island går mot hell. I morgen vender vi nesen mot Miami og Fort Lauderdale.

Jeg er gleder meg til å reise og oppleve havet på den andre siden av Florida :))
På østkysten skal vi bo på The Atlantic Resort and Spa, et lekkert hotell med utsikt til Atlanterhavet. Vi skal kjøre bil videre, og det er ca. 50 mil å kjøre. Lillesøster syns 15 minutter i bil holder mer enn nok, så jeg ser ikke veldig frem til å krysse solstaten. På den annen side, vi har krysset Atlanterhavet og reist mye i bil her nede, så det må vel gå greit... Planen er å kjøre mest mulig i sovetiden til lillesøster, og så planlegger vi et stopp i Everglades for å se på alligatorer.

Bilen er pakket med leker, ipad, babysnop, mat og drikke, så med utallige stopp, synging og bestikkelser så skal vi nok komme oss helskinnet til østkysten :)

Vi har hatt den samme leiebilen i tre uker nå. Det er en stor Dogde, og vi skjønner ikke hvordan vi skal klare å gå tilbake til stasjonsvogna når vi kommer hjem igjen ;) Vi hentet forøvrig bilen på flyplassen i Orlando, og leverer den tilbake i Miami når vi skal fly hjem.
Vi har betalt for at begge kan kjøre Dogden, men mor har så langt kun kjørt på en parkeringsplass på de tre ukene vi har tilbakelagt. Pinglete i trafikken her i Amerika, må jeg innrømme.

Welcome to the gold coast!
08.04.2013

Da er vi på plass i Fort Lauderdale ved Miami, innlosjert på The Atlantic Resort and Spa hotel ved Atlanterhavet.

For et hotell, for en utsikt og for en by!

Dette kommer til å bli en knall avslutning på en innholdsrik måned :)
Tre herlige uker er tilbakelagt. Vi går inn i vår aller siste uke av amerikadrømmen!
Turen fra Treasure Island tok akkurat fem timer. Fem timer å krysse Florida med to kids; hurra! Vi planla å stoppe så mange ganger det var behov for, men vi endte overraskende opp med kun et stopp!

Vi stoppet ved Palm Beach og spiste på Taco Bell. Vi lekte litt, spiste, hoppet litt, skiftet og dro så videre. Kidsa var atter en gang svært samarbeidsvillige, og alle bestikkelser gikk rett hjem. Da begge jentene sov gjennom Everglades, benyttet vi sjansen og kjørte på. Vi så ingen alligatorer. For å si det sånn; vi kjørte kun, bokstavelig talt, rett frem. 45 mil går unna i 120 + i timen...

Far skifter bleie på lillesøster. Storesøster vil gjerne være den som kjører videre, men får nøye seg med en eplebit.

Mor trengte virkelig ikke å bekymre seg over transportetappene, har jeg nå forstått! Så lenge vi har kjøpt inn diverse å spise, lastet ned nye spill på "pædden", har sutter og leker lett tilgjengelig, så har alle etapper godt over all forventning :)

Nå må jeg innrømme at overfarten hjem igjen til Norge ikke koster meg en kalori. Å reise med barn går som en drøm! Og som storesøster så fint sa det i kveld: "Nå bor vi her!"
Og her skal vi kose oss en uke til ende!
For et liv :)

Følg reisen videre her.

"Å reise med barn beriker turen" -Reismedbarn.no